Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a redactat un nou Raport național privind respectarea prevederilor Codului drepturilor și obligațiilor studentului în universitățile de stat din țară. Alianța a concluzionat că deși se pot observa îmbunătățiri, mai sunt încă multe puncte unde trebuie să se lucreze.
„Ne exprimăm speranța că, în viitor, instituțiile de învățământ superior, în colaborare cu organizațiile studențești și reprezentanții studenților și cu sprijinul Ministerului Educației Naționale (MEN), vor lua măsuri pentru a rezolva cu celeritate cât mai multe probleme dintre cele semnalate de noi, pentru a asigura un mediu universitar prielnic pentru dezvoltarea armonioasă a studenților și pentru derularea unui proces educațional de calitate”, spune ANOSR pe site-ul propriu.
În prima parte raportului a fost analizat, în raport cu actul normativ la nivel național, conținutul Codurilor universitare ale drepturilor și obligațiilor studentului din universitățile de stat, care au adoptat și au publicat pe site-ul propriu un astfel de document până la data de 1 octombrie 2016.
În urma întocmirii raportului, ANOSR a constat că peste un sfert dintre universitățile din țară (16 instituții) nu au făcut public încă un Cod universitar al drepturilor și obligațiilor studentului (Statul Studentului), deși erau obligate prin lege încă din luna mai 2012 să adopte un astfel de document.
Singura obligație a studenților prezentă în toate codurile universitare: îndeplinirea angajamentelor financiare
De asemenea, alianța a constat după analiza celor 39 de documente că nu există nici măcar un drept la nivel național care să fie prevăzut întocmai în aceste codurile universităților. Cât privește obligațiile, singura menționată în toate aceste documente este obligația studenților de a-și îndeplini angajamentele financiare.
„Punând în oglindă aceste două aspecte putem observa o percepție generală care există asupra studenților la nivelul sistemului național de învățământ superior, aceștia fiind priviți mai degrabă ca niște clienți, și nu ca parteneri și beneficiari ai actului educațional”, spun reprezentanții ANOSR.
Una dintre problemele care încă persistă la nivel național, se mai arată în raport, este insuficiența locurilor de cazare. Foarte multe universități nu reușesc să acopere nici jumătate din cererile studenților și nici nu aplică vreo măsură compensatorie în acest sens.
Citește și: Top 7 cămine private din București. Vezi cât costă o lună de cazare
De asemenea, alianța a semnat existența unor probleme privind incluziunea persoanelor cu diverse dizabilități, universitățile nefiind pregătite să le asigure acestora nici infrastructura, nici resursele necesare pentru a putea participa la un proces educațional de calitate.
În ceea ce privește Centrele de Consiliere și Orientare în Carieră, acestea sunt ineficiente, spune ANOSR. Aceste centre nu sunt suficient de vizibile în rândul studenților și nici nu beneficiază de resurse umane și financiare prin care să își poată îndeplini misiunea. Cât privește stagiile de practică, universitățile se ocupă prea puțin pentru a le asigura studenților și a încheia parteneriate cu potențiali angajatori.
ANOSR: „Universitățile solicită în continuare de la studenți diverse taxe nejustificate sau chiar ilegale”
Universitățile solicită în continuare de la studenți diverse taxe nejustificate sau chiar ilegale, se precizează pe site-ul alianței. Printre aceste taxe se numără cele pentru eliberarea diverselor documente. Aceste practici ar fi, potrivit ANOSR, încercări ale universităților de căutare a unor soluții pentru atragerea fondurilor suplimentare din cauza finanțării insuficiente a sistemului educațional de la bugetul de stat.
În aceeași ordine de idei, se precizează că peste 50% din universități complică în continuare procesul birocratic, neacceptând cereri depuse în mediul online de la studenți.
Un alt neajuns semnalat de alianța studențească este faptul că unele universități au probleme cu resursele educaționale disponibile în biblioteci și cu accesul la baze de date științifice. Și, de asemenea, acuză faptul că nu toate cadrele didactice pun la dispoziția studenților un suport de curs în regim gratuit, studenții fiind nevoiți să cumpere cărți scrise de profesorii lor pentru a învăța pentru examene.
Nemulțumirile ANOSR privind cadrele didactice
„În multe universități întâlnim persoane cu funcții de conducere care ocupă, simultan, și funcții politice, acest cumul putând dăuna principiilor academice pe baza cărora ar trebui să funcționeze sistemul național de învățământ superior”, se mai menționează în concluziile raportului.
În ceea ce privește evaluarea cadrelor didactice de către studenți, este abordată superficial, spune ANOSR. Studenții nu sunt încurajați să participe la acest proces, iar rezultatele nu sunt publicate și nici nu se iau niciun fel de măsuri în urma acestor evaluări.
Alianța studențească mai menționează că deși sistemul educațional românesc a fost zguduit în ultimii ani de grave probleme de etică, în continuare, în multe universități studenții nu sunt informați cu privire la procedurile și mecanismele pe care le au la dispoziție pentru a sesiza anumite abateri de la normele de etică sau abuzuri. De asemenea, studenții nu sunt educați și încurajați să sesizeze o neregulă sau o ilegalitate atunci când o întâlnesc.
Primul raport de acest gen a fost lansat de ANOSR în anul 2012, urmat de cele din 2014 și 2015. Puteți să consultați aici întreaga analiza realizată de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România.