Situaţia imposibilă a dascălilor în faţa elevilor problemă și criza de autoritate din societate

25 ianuarie 2017

Toţi cei preocupaţi de analiza vieţii sociale sunt de acord că autoritatea este în criză. Instituţiile statului, comunităţile, școala, familia, oamenii politici, o parte dintre profesioniști, sectoare întregi din viaţă socială nu mai au prestigiu, nu-și pot exercita autoritatea ce le este conferită prin legi sau cutume. Autoritatea de tip parental, inventată de societăţile tradiţionale, a fost abandonată, noile forme de autoritate, promovate de democraţii, sunt încă fragile, nu au avut timp să se impună și să se consolideze.

Cadrele didactice încearcă din greu să ţină sub control o generaţie care nu înţelege democraţia. Avertismentele, sancţiunile, consilierea, scăderea notei la purtare, mutarea în altă unitate sau exmatricularea, nici una din acestea nu reușește să-i convingă pe elevi că, pe lângă drepturi, au și obligaţii.

A fi scos în faţa colegilor și mustrat pentru fapta ta nu mai este demult o rușine. Din contra, acest lucru nu face decât să-l ajute pe cel în cauză să crească în ochii colegilor și să-și consolideze poziţia în faţa celorlalţi care se tem de el. Cu toate acestea, profesorii nu pot face altceva decât sa respecte regulamentul.

Cum le este subminată autoritatea dascălilor

Sute de profesori sunt zilnic umiliţi verbal și batjocoriţi de elevii lr, iar uneori aceștia sunt chiar agresaţi fizic. Pe cei mai mulţi dintre elevii de liceu nu-i mai interesează cartea , nu mai au nicio atracţie, multora nu le mai place nici măcar sportul. Ca urmare orele de curs au devenit un chin pentru ei, mai ales pentru acei elevi care nu au o bază de cunoștinţe dobândite în ciclul gimnazial, și în timp aceaștia ajung să reacţioneze violent la orice pretenţie a profesorului, oricât ar fi de justificată. Elevii ajung să se tocmească cu profesorii pentru note mai bune și devin ameninţători atunci și violenţi dacă profesorul nu cedează pretenţiilor lor.

Practic dacălii nu pot cere nici măcar scăderea notei la purtare

Teoretic dacălii pot cere scăderea notei la purtare și chiar exmatricularea elevilor indisciplinaţi. Practic nu pot face nici măcar acest lucru. Știm că învăţământul de zece ani este obligatoriu, prin urmare elevul indisciplinat exmatriculat va fi reprimit oricum în sistem, unde va continua să-și terorizeze profesorii și colegii de clasă.

Mai mult, în multe unităţi școlare directorii instituţiilor de învăţămât nu permit exmatricularea copiilor problemă din cauză că rămân fără elevi în clase, iar acest lucru înseamnă reducerea cadrelor didactice și micșorarea bugetului anual primit de la minister.

Ce se întâmplă cu repetenţii, corigenţii și absenţele

Din același motiv cadrele didactice nu îi pot lasă pe elevi repetenţi. Cât despre corigenţe, este bine de știut că acestea se susţin la sfârșitul verii, în perioada de concedii, astfel încât profesorii sunt nevoiţi să lase concediile pentru a veni să susţină corigenţele. Mai mult, profesorii au și obligaţia de a-i pregăti pe corigenţi în timpul lor liber, fără a-i plăti suplimentar. Astfel corigenţele devin inutile pentru că oricum vor fi nevoiţi să-i promoveze pe acești elevi corigenţi.

Citește și: Apel umanitar: o profesoară de 24 de ani din Vrancea, rănită grav într-un accident pe E85

Dascălii nu mai au voie să le interzică elevilor indisciplinaţi să mai intre la orele de curs. Nu au voie nici măcar să-i dea afară din clasă. Pe lângă faptul că regulamentul el interzice să facă acest lucru, dacălii răspund penal dacă vreun elev păţește ceva rău în timpul când ar fi trebuit să fie supravegheat de ei.

De multe ori direcţiunea unităţilor de învăţământ îi obligă pe profesori să le motiveze cea mai mare parte din absenţe pentru că aceste absenţe nu dau bine în raportul trimis către inspectoratele teritoriale și către minister. Astfel de rapoarte atrag inspecţii și sancţiuni, deci multe bătăi de cap.

La fel se întâmplă și în cazul în care cadrele didactice raportează note mici sau rezultate de evaluare slabe ale elevilor. Notele mici sunt interpretate de inspectorate ca neprofesionalism din partea dascălilor.

Nu e suficient ca reforma din învăţământ să aplice metodologii și cârpeli, problema trebuie privită în tot ansamblul ei, problema educaţiei nu este doar a școlii, este și a părinţilor, dar și a societăţii. Ar fi bine să reflectăm mai profund la această problemă dacă vrem să lăsăm în urmă generaţii de oameni demni.

 

(12604 vizualizari)

Apreciază pagina de Facebook PedagoTeca.ro:


Articole inrudite