Fenomenul studiilor în străinătate. Trecut și prezent

2
fenomenul-studiilor=in-strainatate-2

Mulți oameni privesc fenomenul migrării tinerilor români la studii în afară ca pe un apanaj al globalizării, specific spațiului românesc începând cu sfârșitul perioadei comuniste. Cu toate acestea, fenomenul nu este o noutate. Franța, spațiul Germaniei și al Austriei de azi, alături de Italia, sunt vechile centre universitare care, prin tinerii care s-au format acolo și apoi întorși în țară, au început construcția României Moderne. O legendă vie care în actualul context politic și economic încă mai trezește suspine în inimile celor cu dragoste de țară. Până să discutăm despre actualele tendințe ale românilor dornici să meargă la studii în afară, vă invităm la o scurtă incursiune în istorie ca să ne amintim de câțiva dintre tinerii de altă dată școliți departe de casă.

Cine sunt acești tineri care, au plecat în străinătate, au avut parte de un învățământ de calitate  și s-au întors în țară să schimbe ceva, aplicând cele deprinse în Occident? Nu sunt alții decât marile personalități despre care am învățat la orele de română și de istorie în virtutea lucrurilor mari pe care le-au lăsat în urma lor. Să începem cu prima jumătate a secolului al XVIII-lea, unde ne vom rezuma la două exemple. Dintre umaniștii din Țara Românească poate numele cu cel mai mare răsunet la generațiile de azi îl are domnitorul și cărturarul Dimitrie Cantemir, absolvent al Academiei Patriarhiei Ecumenice din Constantinopol, filială a Universității din Padova, Italia. La aceeași universitate, în țara-mamă de această dată, a fost școlit și stolnicul Constantin Cantacuzino, cu aplecare către domeniile istoriei și geografiei.

Mai târziu, în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, reprezentanții Școlii Ardelene preiau ideile iluminismului german și, întorși în Ardealul aflat sub ocupație habsburgică, fac eforturi de emancipare politică și religioasă a românilor transilvăneni de sub ocupația Curții de la Viena. Îi amintim aici pe Ioan Budai-Deleanu, Samuil Micu, Petru Maior și Gheorghe Șincai, care s-au întâlnit în timpul studiilor făcute la Viena, o parte dintre ei studiind, de asemenea, și la Roma.

Ajunși în prima parte a veacului al XIX-lea în mica noastră incursiune istorică, remarcăm înființarea primei societăți studențești a tinerilor români plecați să studieze în străinătate – la 2 decembrie 1845 este fondată Societatea studenților români de către studenții români plecați la Paris. Doi ani mai târziu societatea avea 131 de studenți cotizanți. Amintim aici figuri ale generației pașoptiste: frații Ion și Dumitru Brătianu, Dimitrie Bolintineanu, Mihail Kogălniceanu și Nicolae Bălcescu etc. Aceștia, după absolvirea studiilor lor peste hotare, revin în țară și pun bazele statului român modern.

Lista poate continua cu exponenții Junimii. Părintele mișcării, Titu Maiorescu, urmează cursurile Academiei Tereziene din Viena, luându-și licența în litere și filosofie la Sorbona, iar mai târziu tot la Paris, pe cea în drept. Mihai Eminescu a fost student la Facultatea de Drept și Filosofie din Viena între anii 1869 și 1872, iar în următorii doi ani, la Berlin. Exemplele pot continua, dar vom rămâne la acestea două.

Marele istoric Nicolae Iorga, făcând parte din generația care a participat la Primul Război Mondial, după studiile elementare și gimnaziale din Botoșani și după liceul și facultatea absolvite în din Iași, merge să-și continue studiile universitare la Paris, Berlin și Leipzig. Tot aici îi putem aduce ca exemple pe mareșalul Alexandru Averescu cu studii la Torino, pe Ion I.C. Brătianu și Take Ionescu cu studii la Paris, pe Iuliu Maniu, cu studii la Budapesta și Viena etc.

Tinerii plecați la studii în afară, o șansă validă pentru adevărata integrare a României în spațiul occidental

Precum am văzut, „destinațiile” de studiu ale generațiilor de români din secolele apuse erau Franța, spațiul germanofon și Italia. Datele raportate astăzi de către consultanții educaționali ne arată că după un secol jumătate preferințele tinerilor noștri au detronat Franța, ridicând Marea Britanie pe primul loc în fruntea destinațiilor de studiu preferate. De asemenea, dacă din vechile generații tinerii plecau să studieze departe de casă abia la universitate, astăzi tot mai mulți părinți își trimit copiii să se școlească în afară încă de la vârste fragede, fie că îi dau la școli generale ori liceu, fie că îi trimit să experimenteze un alt sistem de învățământ într-o școală de vară.

Nu este o comparație deplasată, dar așa cum au făcut înaintașii noștri odată, acești tineri care se școlesc acum în afară, fie la licee, fie la universități ar putea deveni un motor puternic pentru țara noastră în traseul început de pașoptiști în urmă cu 170 de ani și anume de integrare totală și asimilare în spațiul occidental. Mai ales în contextul impasului socio-politic și economic în care ne aflăm, țara noastră ar putea avea o șansă uriașă în acești tineri care își fac acum educația în afară  fie că se întorc, fie că rămân acolo.

Cum a ajuns Marea Britanie destinație educațională de top?

Sistemul de învățământ din afară formează tinerii într-o altă paradigmă de raportare la lume și viață, concentrându-se pe fiecare tânăr în parte și pe potențialul său de „a schimba lumea”. Spre exemplu, unul dintre elementele care fac Marea Britanie atât de populară astăzi pentru elevii și studenții internaționali este interesul pe care insituțiile de învățământ britanice și-l dau în acest sens. Iar acest lucru înseamnă nu doar afișarea unor anunțuri pe internet și relația intermediată de firmele care trimit elevi la studii acolo, ci efortul unor reprezentanți ai acelor insituții de a-și vizita potențialii elevi și studenți la ei acasă.

Și în acest an reprezentanții a trei instituții prestigioase de învățământ din Marea Britanie vor merge, la inițiativa consultantului educational IntegralEdu, în cinci orașe din țară pentru a intra în contact direct cu părinți și elevi care sunt interesați de studiile în străinătate. Este vorba despre reprezentanții EduTaberelor Bucksmore Education și ai liceului d’Overbroeck’s College, ambele făcând parte din Oxford International Group și de reprezentanții Cardiff Sixth Form College care se vor întâlni cu familiile din România în perioada 20-25 noiembrie în cadrul Top Education Tour.

Seria de evenimente va debuta pe 20 noiembrie în București (Sheraton Bucharest Hotel, sala Arizona) și va continua la Brașov, pe 21 noiembrie (Kronwell Brasov Hotel, sala Ceremonies III), la Cluj-Napoca pe 22 noiembrie (DoubleTree by Hilton Cluj – City Plaza, sala Beijing), Râmnicu Vâlcea, pe 23 noiembrie (Grand Hotel Sofianu, sala Dican) și se va încheia pe 25 noiembrie la Iași (PALAS Iasi Congress Hall, sala Mozart). Toate evenimentele vor începe la ora 17.30 și vor debuta cu prezentări făcute de reprezentanții insitituțiilor partipante, continuând cu discuții libere între aceștia și familiile prezente.

Burse la licee de elită și reduceri la EduTaberele din străinătate

De asemenea, în cadrul Top Education Tour va avea loc lansarea noilor cataloage pentru edutabere și licee de elită pentru 2018, unde cei interesați vor putea vedea care sunt cele mai populare și noi destinații de studiu și cum pot obține burse de studiu și reduceri la taberele de vară. Bursele pe care le pot obține elevii în 2018 ar putea acoperi până la 50% din cheltuielile pentru taxa de școlarizare, iar reducerile pentru taberele de vară vor ajunge până la 5%.

Instituțiile britanice prezente la Top Education Tour

Bucksmore Education oferă de aproape 40 de ani programe de edutabere care cuprind cursuri de limba engleză,NASA-fenomentul-studiilor-in-strainatate de pregătire academică și pregătesc copiii pentru admiterea la licee sau în univesități de elită din Marea Britanie. Cursurile se desfășoară în grupe mici și sunt concepute după modelul universităților Oxford și Cambridge, fiind susținute în mare parte de profesori de la cele două universități.

Cardiff Sixth Form College este un liceu clasat pentru al șaptelea an consecutiv în Top Private Co-educational Boarding School si Top Independent Sixth Form College datorită performanțelor obținute de elevi la examenele A-levels. Anul trecut, 99% dintre elevii acestui colegiu au obținut notele A* – B, din care 93% sunt A* și A, iar 57% numai A*, care este nota maximă.

D’Overbroeck’s College  este o adevărată rampă de lansare pentru elevi către universități britanice de prestigiu precum Oxford, Cambridge, Imperial College, LSE, UCL, Edinburgh etc. Colegiul a fost înființat în 1978 în orașul universitar Oxford, iar în acest an și-a deschis porțile și în centrul istoric al capitalei britanice.

Colegiul are si un program de pregătire special conceput pentru cei care doresc să-și continue studiile la universitățile Oxford sau Cambridge. Aproximativ 10% dintre absolvenți sunt primiți anual la Oxford. Instruirea se face în grupuri de până la 10 persoane, formate din elevi de naționalități diferite.

 

2 comentarii

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here