Deficiențe de dezvoltare la copii – cum le descoperim și ce soluții există

0
dezvoltare

Adriana Popa, psiholog clinician și terapeut ABA la Yourway, lucrează cu copiii care au deficiențe de dezvoltare de foarte multă vreme. Pe baza experienței în acest domeniu, a fost de acord să ne vorbească despre ce înseamnă deficiențele de dezvoltare la copii, cum se manifestă și ce metode de terapie există.

  1. Din acest an, Yourway are un nou serviciu care este dedicat copiilor cu deficiențe de dezvoltare. Poți să ne spui mai exact cum se numește și despre ce este vorba?

Acest serviciu se numeşte “Evaluarea tulburărilor de dezvoltare” şi a fost creat special pentru copiii care au suspiciuni în dezvoltarea cognitivă, dificultăţi comportamentale, sociale sau de limbaj. Mai simplu spus, evaluarea se face pentru a determina dacă, în cazul acelui copil, există tulburări de spectru autist, ADHD, dificultăţi de învăţare sau de vorbire.

  1. Ce înseamnă deficiențe de dezvoltare și cum se manifestă?

Acestea fac referire la stadiile de dezvoltare care trebuie atinse de copii în funcţie de vârsta pe care o au. Totuşi, pentru că fiecare copil are un ritm propriu în care evoluează, nu este indicat să-l încadrăm pe cel mic într-un standard rigid de dezvoltare, dar este necesară o atenţie deosebită în momentul în care copilul face progrese într-o anumită zonă de dezvoltare, de exemplu motorie, şi în alta stagnează mult timp, de exemplu limbaj.

Manifestările pot fi multiple, fine şi uneori părinţii nu le observă sau se gândesc că acestea vor dispărea pe masură ce copilul va creşte. Din acest motiv este indicat să fie făcut un screening timpuriu şi dacă există o problemă să fie introdus într-un program de intervenţie corespunzătoare şi de urmărire a evoluţiei.

Sunt cazuri când exprimarea verbală este greoaie sau absentă, copilul se joacă doar cu anumite jucării, are stereotipii precum fluturatul mâinilor, trecerea unor obiecte prin faţa ochilor, are grimase sau verbalizează repetitiv sunete. Mai sunt copii catalogaţi ca fiind foarte cuminţi, unde îi pui acolo stau. Şi aceste situaţii trebuie sa le avem în vedere când se decide a se face o evaluare. În mod tipic, un copil este curios de mediul extern, are energie să se joace, învaţă atâta timp cât este provocat cu informaţii corespunzătoare vârstei sale.

  1. Care este vârsta la care se instalează aceste probleme?

Evoluţia unui copil trebuie urmărită pe toată perioada sarcinii şi după naștere, minim 2-3 ani. Manifestările pot fi sesizate încă din primele luni de viaţă, dar din experienţa mea, părinţii apelează la o evaluare aprofundată în momentul în care copiii ajung la gradiniţă sau la şcoală şi nu pot face faţă cerinţelor cognitive şi/sau sociale.

Cum se implică școala în aceste cazuri

Din fericire, în ultima vreme am intrat în contact cu tot mai mulţi copiii norocoşi să găsească în cadrul grădiniţelor sau şcolilor personal implicat şi dornic să-i susţină. Este foarte importantă echipa care se creează în jurul copilului formată din terapeut-părinte-educator, pentru că doar când există  comunicare şi implicare adecvate nevoilor copilului se pot realiza progrese durabile.

Copiii cu autism, care se integrează în învăţământul de masă, au posibilitatea de a merge insoţiţi de un terapeut, numit “shadow”, care să-l ajute să facă faţă cerinţelor. Implicarea acestuia trebuie să fie cât mai mică, rolul este de a corecta şi susţine comportamental copilul în situaţiile apărute: atenţia la învăţător, cum să-şi așeze lucrurile în bancă, cum să ceară voie să meargă la baie, ce să facă în pauze cu ceilalţi colegi şi alte astfel de situaţii fireşti pe care copiii tipici le îndeplinesc singuri. Dacă s-a avut ca obiectiv pe toată durata terapiei, înainte de a merge la şcoală sau grădiniţă, independenţa copilului, terapeutul însoţitor trebuie să se retragă şi să lase copilul să se descurce singur.

4. Aveti de-a face cu multe astfel de cazuri (copii cu tulburări de dezvoltare)?

Da. Sunt foarte numeroase cazurile în care este necesară o intervenţie scurtă, de cateva luni, pentru aducerea copilului la un nivel de dezvoltare adecvat vârstei şi cerinţelor de mediu. De asemenea, sunt copii care au nevoie de terapie o perioadă mai lungă de timp pentru că sunt foarte afectați. În aceste cazuri este extrem de importantă abordarea echipei terapeutice, se impun nişte obiective specifice cazului, iar participarea familiei la demersul terapeutic este esenţială.

5. Care sunt soluțiile pe care acești copii le pot găsi la Yourway?

În cadrul Yourway copii pot avea parte de o evaluare a nivelului de dezvoltare cognitiv-comportamentală, şi dacă este cazul, pot face terapie individuală ţintită pe ariile identificate ca având nevoie de intervenţie.
De asemenea, consider că cea mai potrivită soluţie pentru a identifica şi corecta la timp eventualele întârzieri este un simplu screening ce poate fi aplicat din primele luni de viaţă, ca apoi să fie continuată monitorizarea până la intrarea în şcoală. Astfel, ar fi minunat dacă în cadrul gradiniţelor s-ar introduce un sistem de supraveghere a evoluţiei şi s-ar lua măsurile potrivite fiecărui caz în parte.

6. Pentru că ești un psiholog cu experiență în acest domeniu, ai putea să ne spuni dacă numărul cazurilor de copii cu tulburări de dezvoltare a crescut sau nu, comparativ cu anii trecuți?

Personal, nu mi se pare o schimbare foarte mare în numărul copiilor care sunt afectaţi mai grav de autism, însă am observat o creştere a cazurilor de stagnări sau regresii din cauza mediului. De aceea sfătuiesc părinţii care au semne de întrebare legate de copilul lor să le comunice medicului pediatru sau să facă o evaluare psihologică în acest sens.

Cele mai mari progrese se produc în prima parte a vieţii şi copiii au dreptul la şansa de a fi independenţi şi împliniți în viaţă, nu să le fie  împiedicată evoluţia.

Citește și: Ministerul Educației Naționale a stabilit procedurile şi calendarul privind înscrierea/reînscrierea în învăţământul preşcolar în anul 2018

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here