Companiile din tehnologiei ar trebui să fie mai transparente cu privire la algoritmii care iau decizii

0
internet

Companiile din domeniul tehnologiei ar trebui să fie mai transparente cu privire la modul în care algoritmii iau decizii care afectează viaţa oamenilor, a declarat marţi inventatorul World Wide Web (WWW), Tim Berners-Lee.

De la selectarea candidaţilor pentru locuri de muncă până la evaluarea posibilităţii ca deţinuţii să comită din nou infracţiuni, programele de inteligenţă artificială care folosesc date (AI) sunt utilizate tot mai mult în diferite domenii.

Berners-Lee, un programator britanic care a inventat Web-ul în 1989, a declarat că algoritmii AI trebuie să fie mai bine testaţi pentru a se asigura că nu fac discriminări împotriva grupurilor marginalizate, inclusiv femei şi persoane nevoiaşe.

Citește și Mădălina, profesoara de sport din Bucureşti care a urcat pe Vârful Mont Blanc! Ce este sportul? Relaxare sau muncă până la epuizare?

De asemenea, companiile trebuie să le ofere mai multe informaţii oamenilor despre modul în care au fost luate deciziile cu privire la ei, a spus Berners-Lee, în marja unei conferinţe la Londra găzduite de think tank-ul Open Data Institute.

„Oamenii ar trebui să fie mai deschişi cu privire la algoritmi”, a declarat el pentru Fundaţia Thomson Reuters.

Giganţii în domeniul tehnologiei, văzuţi odată ca motoare ale creşterii economice şi o sursă de inovaţie, au devenit ţinta criticilor de ambele părţi ale Atlanticului pentru presupusa folosire abuzivă a puterii lor şi pentru că nu au reuşit să protejeze confidenţialitatea datelor utilizatorilor lor.

Apple a devenit cea mai recentă ţintă a acestor critici când, săptămâna trecută, clienţi ai noului său serviciu de carduri de credit, inclusiv co-fondatorul companiei Steve Wozniak, au spus că aceasta pare să le ofere bărbaţilor credite mai mari decât femeilor.

Tim Berners-Lee şi co-fondatorul Open Data Institute, Nigel Shadbolt, au cerut de asemenea un moratoriu privind publicitatea politică online ţintită înaintea alegerilor anticipate din 12 decembrie din Marea Britanie.

Citește și Dieta senzațională a japonezului laureat cu premiul Nobel

Politicienii pot viza grupuri de alegători pe social media pe baza datelor de utilizator, precum locaţia, vârsta şi interesele, o practică despre care criticii afirmă că ar putea intensifica efectele informaţiilor false sau înşelătoare asupra anumitor grupuri şi afecta prezenţa la vot.

„Oamenii sunt manipulaţi să voteze pentru lucruri care nu sunt în interesul lor”, a completat Berners-Lee.

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here