Ministrul Educației, Mircea Dumitru, a ținut un discurs în cadrul Congresului Internațional de Teologie, desfășurat în perioada 3-7 septembrie 2016 la Bucureşti. Ministrul face o analiză a societăţii contemporane secularizate şi a consecinţelor secularizării asupra democrației, făcând legătură cu tema congresului, „Educația religioasă a tinerilor în contextul secularizării actuale”.
Ministrul a vorbit în cadrul discursului său despre dificultatea temei, pe care a caracterizat-o ca fiind „presantă prin urgența și actualitatea ei”. El apreciază că odată cu procesul de secularizare, odată cu „moartea lui Dumnezeu” proclamată de Nietzsche, în programele de învățământ a început să fie depreciată din ce în ce mai acut importanța disciplinelor umaniste, iar o revenire a tinerelor generații la valorile autentice ar presupune reconsiderarea importanței acestora în cadrul programelor de învățământ.
Trăim o „criză tăcută”
„Fără să conștientizăm (….) trăim o „criză tăcută” (M. Nussbaum), în care guvernele și decidenții politici, motivați de o greșită pedagogie socială și culturală, pun semnul egalității între creșteterea economică și dezvoltarea personalității umane, nutrind credința superificială și complet eronată că simpla creștere a produsului intern brut ar fi de natură să atragă după sine o rezolvare a tuturor problemelor politice și culturale, ar conduce aproape automat la dezvoltarea capacităților și a personalității indivizilor și s-ar solda, fatalmente și finalmente, cu o consolidare a democrației”, a declarat Ministrul Mirecea Dumitru citat de agenţia de ştiri a Patriarhiei Române, Basilica.ro.
Studiul umanioarelor- remediu pentru efectele nocive ale unei secularizări fără limite
Căutând soluții pentru apropierea de valori a generațiilor noastre, pentru care Dumnezeu pare mort, ca rezultat al unui „proces cultural și istoric gradual de demistificare și de dezvrăjire”, ministrul spune că „o mai bună și mai adecvată cultivare a studiului umanioarelor în școală și în universitate se poate constitui în remediu și pentru contracararea efectelor nocive ale unei secularizări fără limite”.
Disciplinele umaniste dezvoltă gândirea critică și capacitatea de integrare în societate
Fără cultivarea artelor și umanioarelor în cadrul programelor de învățământ copiilor nu li se dezvoltă gândirea critică. Ei nu mai sunt învățați să gândească singuri, dar nici nu mai sunt pregătiți pentru a interacționa cu semenii lor în cadrul societății democratice mature și solide:
„Studenții artelor liberale și ai umanioarelor, în general, învață, totodată, să își imagineze situații în care sunt puși ceilalți semeni ai lor, o capacitate absolut esențială ca remediu pentru lipsa din ce în ce mai răspândită și îngrijorătoare a empatiei, pentru contracararea și depășirea cinismului și a egoismului; altfel spus, o capacitate care este esențială pentru succesul unei democrații cultivate”, mai afirma Mircea Dumitru.
Umaniaorele, filosofia, istoria și teologia- baza virtuților morale și cetățenești
Nu în ultimul rând, ministrul a accentuat rolul semnificativ din punct de vedere moral al acestor discipline, cum sunt umaniaorele, filosofia, istoria și teologia. De asemenea, el susține că de fapt, aceste discipline, pregătesc omul pentru a fi un bun cetățean, chiar dacă rezultatele acestora nu se văd imediat și nu pot fi măsurate:
„Educația umanistă nu este, prin natura ei, o educație în scopul obținerii unui profit monetarizabil sau chiar în vederea obținerii unei creșteri economice care ar genera, în mod inevitabil, o mai bună calitate a vieții. Scopul și rolul educației umaniste sunt mult mai profunde și mai durabile: anume dezvoltarea capacităților morale și a atitudinilor necesare fundamentării virtuților cetățenești, virtuți de care depind consolidarea democrației și reușita marilor proiecte politice și culturale naționale. Umanioarele și artele liberale stau la baza acestui model educațional neluat în serios astăzi”, a mai spus Ministrul Educației.
Congresului Internațional de Teologie este un eveniment academic desfăşurat la Palatul Patriarhiei care reunește reprezentanţi ai instituţiilor de stat, ierarhi, preoţi, specialişti în ştiinţele educaţiei din România şi responsabili cu educaţia religioasă a tinerilor, delegaţi din partea Bisericilor Ortodoxe surori.
Surse foto: www.basilica.ro, www.ziarullumina.ro