Într-un film documentar, renumitul şi, deopotrivă, controversatul Michael Moore face o radiografie a sistemului de învăţământ Finlandez. Ce au ei? Ce fac ei de sunt numărul 1 în lume? Ce scoate el în evidenţă este perfect adevărat nu numai pentru sistemul de învăţământ american, ci, mai ales, pentru sistemul nostru de învăţământ!
Păi…hai să vedem ce au ei şi nu avem noi sau…mai bine zis: ce nu au ei şi avem noi (prost)! Finlanda a avut curajul să pună în aplicare idei şi metode noi de predare iar în scurt timp a ajuns să fie cel mai performant sistem de învăţământ occidental.
Copiii din Finlanda NU au teme pentru acasă!
Informaţie Top Secret: copiii din Finlanda NU au teme pentru acasă! Petrec cel mult 20 min. făcând teme. De ce? Pentru că „trebuie să aibă mai mult timp să fie copii, să fie tineri, să se bucure de viaţă.” Şi asta o spune însăşi ministrul educaţiei, dna. Krista Kiurn. Imaginaţi-vă ce ar răspunde ministrul nostru al educaţiei…! Iată opinia profesorilor finlandezi despre lipsa temelor: „Fără teme, copiii pot face alte activităţi acasă: să citească, să facă sport, muzică sau să stea cu familia”. Cu alte cuvinte, orice activitate extraşcolară (în afara temelor) este o nouă experienţă pentru copii care îi ajută să se dezvolte psihic şi emoţional.
Mai multe ore la şcoală ≠ mai multă învăţătură!
Copiii din Finlanda au cele mai scurte zile de şcoală (20 ore/zi) şi durata cea mai scurtă a anului şcolar din toată lumea occidentală. Morala: mai multe zile sau ore la şcoală nu înseamnă mai multă învăţătură! Cu atât de puţine ore de şcoală, adolescenţii din Finlanda vorbesc cel puţin 3 limbi străine.
Nu există teste standardizate
Sistemul de învăţământ din Finlanda îi învaţă pe copii să gândească, să-şi folosească creierul şi pentru asta programa şcolară include materii precum: muzica, arta, poezia, gătitul sau educaţia civică. Adică toate acele lucruri „inutile” pe care sistemul nostru de învățământ le-a exclu din programă!
Citeşte şi: Consultare online cu profesorii, elevii și părinții cu privire la temele pentru acasă
În Finlanda NU există scoli bune sau mai puţin bune. Nu exista vânătoare de şcoli – unde îmi înscriu copilul, la ce şcoală mai bună? Acolo, toate sunt la fel de bune.
Când copiii bogaţi devin adulţi se gândesc de două ori înainte să-i desconsidere pe semenii lor
O situaţie des întâlnită la noi: copiii bogaţi trebuie să meargă la o şcoală privată şi, dacă se poate, cât mai scumpă! În Finlanda este ilegal să faci o şcoală şi să percepi taxă de şcolarizare. De aceea, şcolile private nu prea există. Asta înseamnă că părinţii cu bani trebuie să se asigure că şcolile de stat sunt bune. Astfel, copii bogaţi merg la şcoală cu toţi ceilalţi copii şi cresc împreună ca prieteni. Morala: când aceşti copii bogaţi devin adulţi se gândesc de 2 ori înainte să „le-o tragă” celor săraci! Altfel spus, în Finlanda şcoala NU este o AFACERE!
Într-un sistem de învăţământ matur, concentrat pe om şi pe dezvoltarea lui cât mai armonioasă, expresia „poţi fi orice îţi doreşti să fii” este realitate pură. Copii noştri învăţă să memoreze, să se supună şi să nu aibă dreptul la opinie. Dacă o fac, sunt marginalizaţi sau încadraţi la categoria „copil neascultător”. Nimeni nu a reinventat roata, nici măcar finlandezii! Dar ce au făcut ei a fost să pună în prim plan COPILUL şi nevoile lui pentru a creşte frumos şi a deveni un adult de folos societăţii.