Dezinformarea, extrem de atractivă pentru publicul larg

3

Adevărul se răspândește mult mai greu decât minciunile, iar studiul realizat de Universitatea de Tehnologie din Eindhoven explică de ce. Răspunsul stă, probabil, în creierul nostru și în evoluția preferințelor noastre cognitive, ceea ce înseamnă că anumite tipuri de informații sunt pur și simplu mai atrăgătoare decât altele.

Spre deosebire de fapte, dezinformarea nu este restricționată de realitate și poate fi modelată într-un mod care să o facă mai atractivă pentru noi. Astfel, potrivit cercetării, dezinformarea online poate fi văzută nu doar ca informație de calitate scăzută care se răspândesc din cauza deficiențelor comunicării online, ci ca informație de înaltă calitate Doar că, în acest caz, „calitatea” nu se referă la veridicitate, ci la apelul psihologic.

Cei mai importanți 3 factori care fac ca o informație falsă să fie considerată atractivă pentru public

Amenințările

Cercetările au sugerat că oamenii tind să împărtășească zvonurile legate de amenințări mai mult decât cele legate de beneficii, chiar și atunci când amenințările în cauză nu se referă direct la ele. Oamenii sunt, de asemenea, înclinați să caute informații suplimentare despre amenințări mai des decât despre alte subiecte. Luați în considerare, de exemplu, unele dintre cele mai recurente dezinformări, cum ar fi începutul iminent al celui de-al treilea război mondial sau Europa care se prăbușește sub atacul migrației și al terorismului.

Dezgustul

Potrivit studiului, dezgustul este unul dintre factorii dintre cei mai studiați care favorizează succesul relatărilor de tip dezinformare. Legendele urbane și zvonurile au adesea elemente care provoacă dezgust. Aceste elemente includ informații despre alimente contaminate, boli, mutilații, produse ale corpului și acte sexuale „nefirești”, iar dezinformarea le folosește generos. Există exemple ample de dezinformare cu privire la armele biologice îngrozitoare dezlănțuite de Vestul malefic asupra altor populații, de metode de torturare medievale sau comuniste,etc.

Contra-intuiția

Ce face anumite povești și legende atât de populare? Aparent, răspunsul la această întrebare ar putea fi „conținutul minim contraintuitiv” – adică afirmații care contrazic parțial așteptările noastre intuitive cu privire la ceilalți. În mod normal, un astfel de conținut este prezent în poveștile fictive despre ființe supranaturale, care, pe de o parte, acționează la fel ca oricine altcineva (de exemplu, le este foame sau se supără), dar pe de altă parte posedă calități neașteptate, cum ar fi nemurirea sau capacitatea de citire a minții. Tocmai astfel de elemente fac ca poveștile de genul acesta să fie atât de atrăgătoare.

Citește și Copiii crescuți în gospodăriile religioase au mai multe probleme comportamentale decât ceilalți

Totuși, când vine vorba de dezinformare, cercetările indică faptul că astfel de elemente sunt relativ rare. Chiar și cei care răspândesc intenționat dezinformări se străduiesc să mențină un fel de credibilitate, iar o concentrare prea mare asupra supranaturalului ar putea fi contraproductivă. Cu toate acestea, dezinformarea a reușit, de exemplu, să învinovățească atât străinii, cât și ritualurile satanice pentru incendiul de la Notre Dame.

Citește mai multe aici: https://mediastandard.ro/trei-lucruri-care-fac-dezinformarea-extrem-de-atractiva-pentru-publicul-larg/

3 comentarii

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here