5 abilități esențiale pentru viitor dezbătute la ediția a III-a a Conferinței Arhitecții Educației

0

Nevoia de a crea cetățeni activi și responsabili, comunitatea ca spațiu de învățare sau integrarea problemelor din viața reală în învățare pentru a o face relevantă sunt doar câteva dintre subiectele dezbătute la cea de-a treia ediție a conferinței Arhitecții Educației, organizată de Fundația Noi Orizonturi pe 17 noiembrie la Cluj-Napoca.

Peste 250 de profesori și specialiști în educație din România, Argentina, Germania, Lituania, Kosovo și Slovacia au fost prezenți la conferința care a abordat o metodă de învățare inovativă pentru curriculum românesc: învățarea prin serviciul în folosul comunității (service learning). Elevii sunt încurajați să descopere probleme din propria comunitate, să găsească soluții la ele și să le pună în practică. În acest fel, elevii descoperă aplicații practice ale disciplinelor școlare, devin motivați să învețe mai mult pentru a rezolva o situație reală, concretă și își ajută semenii.

5 abilități esențiale pentru viitor

Invitații au subliniat 5 abilități esențiale la care școala ar trebui să contribuie în dezvoltarea tinerei generații:

  • Gândirea de tip design (design thinking) sau abilitatea elevilor de a defini atât probleme din viața reală, cât și drumul necesar pentru a descoperi și aplica soluțiile potrivite,
  • Autonomie în învățare – crearea acelor contexte de învățare în care elevii să fie împuterniciți să își gestioneze singuri ce și cum învață,
  • Mentalitate flexibilă (growth mindset) și încurajarea exersărilor și chiar a greșelilor ca și contexte de învățare și de creștere,
  • Empatie și simț civic – democrația trebuie să fie învățată de fiecare generație, căci societatea cu nevoile și drepturile omului sunt într-un process continuu de schimbare,
  • Adaptabilitate crescută – nevoia de a crește oameni care să se poată adapta unui viitor despre care nu știm cum va arăta.

Prin proiecte centrate pe probleme și soluții reale din comunitate, elevii învață să se adapteze vieții și provocărilor sale, să facă transferul către viața reală, devin parte a procesului educațional, controlând ce și de ce învață.

Toate aceste competențe și abilități au fost incluse în dezbateri intense și ateliere practice, momente de reflecție și împărtășire, profesorii au învățat cum le pot dezvolta și cum pot integra service learning în școlile lor.

În România astfel de activități de învățare sunt prezente în peste 150 de școli, în special în activități extrașcolare, precum cele derulate de cluburile IMPACT dezvoltate cu sprijinul Fundației Noi  Orizonturi. În cadrul conferinței au fost premiați 10 profesori din România care au condus proiecte de învățare conectate la viața reală, precum amenajarea unei grădini de plante aromatice, documentarea video a unui moment de istorie locală prin interviuri cu bunici și alți membrii ai comunității sau simularea unei comunități în care elevii au fost pentru o perioadă profesori, brutari sau primari, în locul adulților. Puteți citi integral aici  povestea celor 10 profesori.

Imagini și video de la eveniment puteți vedea aici și pe pagina fundației.

Evenimentul este parte integrantă a proiectului “ReSursa de Service Learning” prin care Fundația Noi Orizonturi pune la dispoziția profesorilor și școlilor din România o bibliotecă on-line de materiale și manuale, cursuri de formare acreditate de Ministerul Educației Naționale, toate pe tema Service Learning.

Conferința Arhitecții Educației a fost organizată de Fundația Noi Orizonturi în parteneriat cu CLAYSS Latin America, Transylvania College și Universitatea Babeș-Bolyai și susținut de Heme.ro și Translator SRL.

Citește și Gala Pentru Femeile din Știință. Patru cercetătoare din România au fost premiate

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here