Manualele digitale: între simpatie și rețineri

0

Modalitățile prin care profesorii încearcă să stimuleze interesul pentru învățare în rândul celor mai tinere generații de elevi sunt tot mai îndreptate către tehnologie. În ultimul timp auzim tot mai des discutându-se despre manuale digitale și platforme de învățare online, instrumente care au început să fie deja introduse în sistemul de învățământ.

În acest context, dezvoltatorul de produse educaționale Intuitext a realizat o cercetare despre măsura în care manualele digitale sunt folositeîn activitatea de la clasă și a impedimentele care apar în utilizarea acestora în sistemul de învățământ românesc.

Din cei 600 de profesori de clasa I și a II-a care au participat la studiu, mai mult de jumătate consideră că utilizarea manualului la clasă este o idee bună întrucât resursele digitale îi atrag în mod deosebit pe copii.

Dintre respondenți, 36% au declarat că au folosit deja la clasă manualele digitale. În același timp, 35% au răspuns că ar folosi acest instrument, însă le lipsesc dotările necesare. În acest sens, spun realizatorii studiului, pentru utilizarea în condiții optime a manualelor digitale ar ajuta dotarea fiecărei clase cu laptop, videoproiector și acces la internet.

Reținerile specialiștilor în fața manualelor digitale

Totuși, unii specialiști din domeniul psihopedagogiei privesc cu anumite rețineri implementarea acestor tehnologii în sistemul de învățământ.

Profesorul universitar Constantin Cucoș își pune problema vârstei de la care copiilor trebuie să li se dea manuale digitale la școală, în ciuda faptului că aceștia sunt foarte atrași de tehnologie. Mediile digitale, spune profesorul, „favorizează structurile metacognitive, competențele de asociere și de integrare a cunoștințelor”, ceea ce presupune ca elevii să posede în prealabil competențe de bază, de citire, recunoaștere și interpretare a semnelor care sunt formate cu ajutorul mediilor de învățare tradiționale.

Recunoscând meritele tehnologiilor digitale, mai ales pentru integrativitatea de conținut și interactivitatea pe care o oferă, Constatin Cucoș conclude într-un articol că „renunțarea la suporturile fizice ar constitui un handicap, așa după cum astăzi o carență evidentă ar fi (și) ignorarea dezvoltării aptitudinilor digitale”.

Citește și: Dezvață-ți copilul să mai vorbească urât

Profesorul spune că implementarea acestor tehnologii trebuie să fie precedată de studii consistente și că reformarea suporturilor de învățare adusă de tehnologiile digitale va reprezenta o adevărată „cotitură antropologică”.

Ala Coval

Sursă foto: www.daycareapp.com.au

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here