Evaluarea naţională se va susţine, cel mai probabil, anul acesta, după examenul de Bacalaureat, a anunţat ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu.
„Examenul de Bacalaureat va rămâne la aceleaşi date care au fost deja stabilite, comunicate şi sunt cunoscute. Evaluarea naţională se va muta după examenul de Bacalaureat şi, în acest fel, încercăm să perturbăm cât mai puţin structura anului şcolar şi a anului universitar, pentru că, dacă am decala şi examenul de Bacalaureat, sigur că nu ar mai fi posibilă organizarea admiterii în universităţile româneşti în vară. (…) Foarte probabil este că vom decala Evaluarea naţională şi automat admiterea la liceu cât mai puţin posibil”, a declarat ministrul.
El a spus că nu sunt motive pentru a mai modifica tematica pentru Evaluarea naţională.
„Atâta vreme cât nu modificăm numărul de săptămâni de şcoală, atâta vreme cât am adaptat deja programa de examen specificului acestui an total atipic, atâta vreme cât deja tematica de examen este anunţată şi elevii se pregătesc în acest fel, nu consider că sunt motive pentru a mai modifica această tematică de examen”, a explicat Cîmpeanu.
Potrivit acestuia, şcolile vor rămâne deschise „cel puţin până la data de 1 aprilie”.
„Am fi într-o situaţie absurdă dacă am avea terase, mall-uri, alte locaţii deschise şi am închide şcolile. Da, dacă localitatea intră în carantină în interesul stării de sănătate al elevilor şi profesorilor şi a stării de sănătate populaţiei generale, trebuie închise şi şcolile doar dacă intră în carantină. (…) Am discutat şi stabilit acest lucru împreună cu Ministerul Sănătăţii. Până când Bucureştiul va intra în carantină, şcolile vor funcţiona exact după acelaşi scenariu roşu. (…) Avem, de asemenea, posibilitatea de a derula simulările pentru clasa a VIII-a şi a XII-a. (…) Vom încheia aceste simulări şi pentru Bacalaureat şi pentru Evaluarea naţională. (…) Atâta vreme cât Bucureştiul nu intră în carantină, deşi astăzi rata de infectare este 6,22, acel ordin al comandantului acţiunii, vom avea, de asemenea, hotărâre a CNSU în acest sens şi vom avea şi un ordin de ministru comun Educaţie – Sănătate care va permite prezenţa fizică în şcoli până la carantinarea localităţilor. (…) Nu vor fi perturbate simulările care se încheie pe data de 31 martie. Deci, şcolile vor rămâne deschise cel puţin până la data de 1 aprilie”, a afirmat ministrul.
Vacanța se prelungește
Ministerul ia în considerare, în actualul context epidemiologic, extinderea vacanţei de primăvară astfel încât aceasta să includă Paştele catolic şi pe cel ortodox şi să se reducă mobilitatea în perioada lunii aprilie.
„Observând evoluţia epidemiologică din ce în ce mai gravă, corelată cu starea sistemului sanitar, luăm în considerare – şi vom anunţa acest lucru- extinderea perioadei vacanţei de primăvară în aşa fel încât avantajele să fie următoarele: să includă şi sărbătorile pascale catolice şi sărbătorile pascale ortodoxe; să permită o micşorare a mobilităţii pe perioada lunii aprilie, care se anunţă ca fiind cea mai dificilă; să permită organizarea examenului de bacalaureat la aceleaşi date chiar dacă vom fi nevoiţi, ca anul trecut, să echivalăm competenţele şi să organizăm proba de competenţe digitale după bacalaureat. Al patrulea avantaj – să permită încheierea simulărilor pentru Bacalaureat şi Evaluarea naţională până pe 31 martie, deci să rămână deschise până la 1 aprilie, având avantajul că putem derula toate simulările – clasa a VIII-a , clasa a XII-a, clasa a XIII-a. Se susţin la datele planificate evaluările pentru clasa a IV-a şi a VI-a”, a declarat Cîmpeanu, la o dezbatere organizată de Senat pe tema finanţării învăţământului superior.
Cîmpenau a menţionat că sunt şi o serie de dezavantaje ce decurg din extinderea perioadei vacanţei de primăvară.
„Bacalaureatul rămâne pe loc, Evaluarea naţională ar urma să se organizeze după Bacalaureat, admiterea în liceu tot după Bacalaureat şi mai avem evaluarea la clasa a II-a, care era programată în luna aprilie – începea pe 20 aprilie – să fie mutată în luna mai. Deci punând în balanţă avantajele, în primul rând micşorarea mobilităţii, am încercat să găsim soluţia optimă de echilibru pentru a pierde cât mai puţin”, a afirmat ministrul Educaţiei.