Studiu UAIC: cariera și bunăstarea financiară, principalii factori care-i determină pe elevii din zone defavorizate să meargă la facultate

18 decembrie 2017

Posibilitatea de a profesa în domeniu visat, dorința de a avea un viitor mai bun și bunăstare financiară sunt principalii factori care-i determină pe tinerii români din zone defavorizate să se înscrie în învățământul universitar, potrivit rezultatelor unui studiu realizat de de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC), publicate de site-ul www.360uaic.ro.

Cercetarea a avut loc în 10 licee din sate și orașe sub 10.000 de locuitori a relevat faptul că cele mai importante argumente în favoarea înscrierii în învățământul superior sunt legate de viitoarea carieră și de speranța într-un viitor mai bun.

Potrivit sursei citate, studiul a fost realizat pe baza unor paneluri de discuții la care au participat peste 500 de elevi din clasele terminale față în față cu studenți voluntari și consilieri în carieră ai UAIC. Pentru o autenticitate și o deschidere mai mare, elevii au avut posibilitatea să răspundă anonim la întrebările privind argumentele care i-ar convinge să aleagă o facultate. Acestea au fost organizate și analizate pe arii tematice, în funcție de menționările spontane ale elevilor.

Topul factorilor care i-ar influența în mod pozitiv este: posibilitatea carierei (98 de mențiuni), viitorul mai bun (55 de mențiuni), gândul la bunăstarea financiară (37 de mențiuni), posibilitatea de a obține burse (37 de mențiuni) și sprijinul familiei (32 de mențiuni). De asemenea, elevii au spus că decizia lor privind învățământul superior este influențată și de rezultatele de la bacalaureat, de posibilitățile de dezvoltare personală și de dorința de a studia mai mult. Trei participanți la discuții au spus că nu i-ar convinge nimic.

Elevii din localități mici reprezintă una dintre categoriile cele mai vulnerabile privind orientarea către învățământul superior. „Lipsa de informare cu privire la oportunitățile de educație, dar și o încredere în sine scăzută îi împiedică pe cei mai dezavantajați elevi să se orienteze către facultate. Odată ajunși studenți, aceiași factori conduc la un risc crescut de excluziune socială, precum și la un abandon universitar ridicat”, a precizat Irina Șubredu, psiholog și consilier în carieră al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Citește și: Guvernul a adoptat Proiectul de lege a manualului școlar elaborat de MEN

 

Conform raportului privind starea învățământului superior realizat de Ministerul Educației Naționale, citat de publicația menționată, doar 20,8% dintre tinerii din mediul rural urmează studii superioare, în comparație cu 53,9% în mediul urban. Cifrele cele mai recente sunt de la nivelul anului 2010/2011, deoarece ulterior nu s-au mai colectat date distincte pentru urban și rural.

Panelurile de discuții cu elevii au avut loc în cadrul unei acțiuni prin intermediul căreia Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” își propune să îmbunătățească accesul la învățământul superior și să crească gradul de incluziune pentru tinerii proveniți din medii dezavantajate. Proiectul „PACT pentru incluziune: Peers, Administrativi, Consilieri, Tutori, împreună pentru creșterea echității sociale” este finanțat prin Fondul de Dezvoltare Instituțională și a mai cuprins activități precum: înființarea unei rețele de consilieri voluntari pentru studenții aflați în risc de marginalizare, dar și cursuri dedicate profesorilor și angajaților din domeniul administrativ pentru a recunoaște studenții care au nevoie de ajutor și a putea să intervină în sprijinul lor.

(17 vizualizari)

Apreciază pagina de Facebook PedagoTeca.ro:


Articole inrudite