Minți Creative, asociația care se autofinanțează pentru a oferi terapie copiilor cu autism

1

Statistica mondială indică o incidență a tulburărilor din spectrul autist (TSA) de 1 din 60 de copii, iar în România se estimează că există 30 000 copii cu autism. Casa de Asigurări de Sănătate nu decontează terapiile specifice pentru copiii cu tulburări din spectrul autist. În aceste condiții, există o asociație care luptă pentru drepturile acestor copii și încearcă să ofere terapie celor care provin din familii fără posibilități financiare – asociația „Minți Creative”.

Asociația Minți Creative a fost înființată în anul 2015 și s-a confruntat cu numeroase schimbări până la componența actuală. Începând cu martie 2018, echipa formată din psihologi clinicieni, psihoterapeuți și logopezi își desfășoară activitatea în centrul din Cotroceni, în coordonarea Ionelei Andrei, a Alexandrei Cojocaru și a lui Mihai Brașoveanu.

În prezent, în cadrul asociației sunt înscriși 97 de copii, incluzându-i pe cei care beneficiază de logopedie, grupuri de socializare și psihoterapie. Părinții copiilor cu TSA sunt îndrumați către asociație de medici, de către părinții copiilor care au lucrat sau încă lucrează în asociație și d mediul online.

Povestea „Minți Creative”

Povestea a început în urmă cu 13 ani, când dorința de a cunoaște cât mai mult din domeniul pe care Ionela Andrei și Alexandra Cojocaru îl studiau, le-a condus în lumea plină de provocări a autismului. În vremea aceea, metodele terapeutice folosite în intervenția și recuperarea tulburărilor din spectrul autist abia treceau granițele României.

După numeroase stagii de voluntariat și de practică în cadrul spitalelor de psihiatrie, urmate de cursuri de formare continuă, de interacțiuni cu specialiști din afara țării și după sutele de cazuri evaluate și tratate, Ionela și Alexandra au realizat că dincolo de principiile și tehnicile analizei comportamentale aplicate, un rol foarte important în recuperarea și integrarea socială a copiilor îl joacă implicarea, pasiunea și creativitatea. Creativitatea implicată în jocul terapeutic facilitează dezvoltarea spontaneității și flexibilizează procesul terapeutic. De aici vine și denumirea asociației – Minți Creative.

Terapia copiilor fără posibilități financiare e susținută din fondurile asociației

În general, în condițiile în care terapia este de lungă durată, iar frecvența ședințelor în majoritatea cazurilor este de 5 zile pe săptămână, costurile totale ajung să fie foarte ridicate, la acestea adăugându-se ședințele de logopedie, grupurile de socializare și alte intervenții terapeutice necesare recuperării copilului.

Asociația Minți Creative susține în anumite cazuri terapia copiilor din fondurile proprii, obținute din sponsorizări și din cei 2% din impozitul pe venit, iar părinții sunt și ei foarte implicați în strângerea de fonduri care facilitează desfășurarea terapiei.

„Cea mai mare provocare a fost găsirea echipei”

Echipa asociației este formată din psihologi clinicieni, psihoterapeuți, logopezi și psihopedagogi. Asociația are formări în lucrul cu copiii diagnosticați cu TSA, precum și în alte orientări psihoterapeutice și sunt într-un proces de formare continuă. În plus, membrii echipei sunt deschiși în lucrul cu voluntarii și oferă posibilitatea efectuării stagiilor de practică pentru studenți.

„Munca unui psihoterapeut, mai ales în lucrul cu copiii, necesită multă răbdare, implicare, pasiune, creativitate și multe altele. Cea mai mare provocare a fost găsirea echipei. Ne-am dorit o echipă unită, dedicată și bine formată din punct de vedere profesional. O avem acum”, a declarat Ionela Andrei.

„O altă mare provocare de la înființarea asociației până în prezent o reprezintă încercarea de a strânge fonduri pentru susținerea terapiei pentru cât mai mulți copii”, a adăugat aceasta.

Cum se desfășoară terapia și ce rezultate aduce

Analiza comportamentală aplicată este un proces complex în care fiecare pas este foarte important, ca un puzzle, fiecare piesă fiind esențială în formarea imaginii de ansamblu. În linii mari, după evaluarea inițială, în care cu ajutorul testelor standardizate se stabilește nivelul de dezvoltare al copilului pe fiecare arie de dezvoltare și planul de intervenție personalizat în funcție de nevoile fiecărui copil, urmează procesul de preterapie, în care copilul se adaptează noului mediu, creându-se totodată și relația terapeutică.

 

Terapia propriu-zisă este un lung proces în care se stabilesc, se modifică și se schimbă elementele planului de intervenție în funcție de evoluția copilului. Pentru obținerea unor rezultate cât mai bune, pe lângă terapia care se desfășoară 1 la 1, este foarte importantă implicarea părinților și a altor persoane semnificative din viața copilului, dar și monitorizarea copilului de către un medic psihiatru și coordonarea procesului terapeutic.

Citește și Simptome ale autismului

„Tulburarea de spectru autist este o tulburare de neurodezvoltare caracterizată printr-o deteriorare calitativă, pe diferite grade de afectare, în comunicare, socializare și comportament. Este o condiție prezentă pe toată durata vieții, însă simptomele se ameliorează cu ajutorul terapiei, unii copii putând ajunge la o foarte bună dezvoltare adaptativă”, a explicat Alexandra Cojocaru.

„Copilăria este o lume a jocului, a poveștilor, a imaginației și a bucuriei. Ea face parte din noi toți”, a adăugat aceasta. Ne-a explicat că deși la începutul terapiei, copilul cu TSA prezintă interes de cele mai multe ori pentru jocuri repetitive și neîmpărtășite, pe parcurs, acesta începe să devină din ce în ce mai interesat și mai conștient de lumea din jurul lui, implicându-se în activități diversificate care îi pun în valoare și îi dezvoltă inteligența, creativitatea și imaginația. Copiii cu TSA își pot manifesta interesul pentru pictură, muzică, desen, geografie, matematică, informatică, creație literară, mulți ajungând chiar să facă performanță într-un anumit domeniu.

un comentariu

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here