MediaSind: două materii fundamentale pentru jurnalism – Deontologia şi Dreptul comunicării

1

Sindicatul Român al Jurnaliştilor MediaSind susţine şi semnează demersul mediului academic, al principalelor organizaţii profesionale din media şi a societăţii civile privind menţinerea a două materii fundamentale pentru jurnalism – Deontologia şi Dreptul comunicării/Legislaţia media – în examenele de finalizare a studiilor.

În acest sens, MediaSind a adresat o scrisoare deschisă către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) în care solicită să îşi asume public „protejarea valorilor democraţiei, pieţei libere şi ale statului de drept”, prin reintroducerea explicită a disciplinei Deontologie în rândul disciplinelor obligatorii şi a disciplinei Legislaţie media/Dreptul comunicării în rândul disciplinelor recomandate, pentru toate programele de comunicare publică din România.

„Noi, reprezentanţi ai mediului academic, ai mediului de afaceri şi ai societăţii civile din România, cerem Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) îndreptarea unei erori materiale din documentul care stabileşte standardele domeniului Ştiinţele Comunicării pentru universităţile publice şi private din România. Necorectarea cu celeritate a acestei erori materiale poate avea consecinţe foarte grave, pe termen lung, atât pentru mediul universitar românesc, cât
şi pentru statul de drept, democraţia şi piaţa liberă din ţara noastră. Mai precis, cerem reintroducerea explicită a disciplinei Deontologie în rândul disciplinelor obligatorii şi a disciplinei Legislaţie media/ Dreptul comunicării în rândul disciplinelor recomandate, pentru toate programele de comunicare publică din România”, se arată într-un comunicat al organizaţiei sindicale remis marţi.

Potrivit sursei citate, cele două materii fundamentale pentru orice profesionist în comunicare publică dintr-o ţară cu democraţie şi piaţă liberă funcţionale apăreau în Standardele de calitate în 2017, sub numele Deontologie profesională şi Legislaţie în domeniul comunicării (ARACIS, 2017). După revizuirile succesive din ultimii doi ani, Deontologia şi Dreptul comunicării au dispărut din lista de materii obligatorii, respectiv complementare, pentru Ştiinţele Comunicării, dar apar în continuare în Standardele de calitate ARACIS din 2019, la toate celelalte domenii coordonate de către Comisia 4 a Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, de la domeniul Asistenţă socială la cel de Ştiinţe militare.

Citeste si Bursele JTI pentru Jurnaliști, în vizită la Bruxelles

„Efectele erorii materiale din documentele ARACIS au apărut deja în condiţiile în care vineri, 13 decembrie 2019, Consiliul Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, din Universitatea din Bucureşti, a votat excluderea disciplinelor Deontologie şi Drept din programa de licenţă pentru specializările Publicitate şi Comunicare şi Relaţii Publice”, spun sindicaliştii.

Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării (FJSC) este prima facultate de acest fel înfiinţată după 1989. La FJSC au fost lansate primele cursuri de jurnalism, de relaţii publice şi de publicitate şi a fost înfiinţată prima Şcoală Doctorală în Ştiinţele Comunicării din România.

Potrivit MediaSind, FJSC este principalul furnizor de specialişti de comunicare în România, de aproape trei decenii. Este foarte posibil ca fără programele de studii de jurnalism, relaţii publice şi publicitate de la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, Universitatea din Bucureşti, democraţia şi piaţa liberă din România să se fi dezvoltat mai greu, iar traseul european al ţării noastre ar fi fost diferit, afirmă reprezentanţii MediaSind.

„Nu există act profesional în jurnalism, în relaţii publice sau în publicitate dacă sunt depăşite limitele legii sau limitele impuse de către deontologia profesiei. Nu există act profesional responsabil fără înţelegerea acestor limite. Iar existenţa şi apărarea democraţiei, a pieţei libere şi a statului de drept depind de un corp profesional în jurnalism, relaţii publice şi publicitate. Deprofesionalizarea în relaţii publice şi publicitate este primul pas în instaurarea unui regim autoritar, cu interese reduse în menţinerea transparenţei decizionale în instituţiile publice, a transparenţei afacerilor, a pieţei libere. Din păcate, istoria recentă a României a demonstrat că un regim totalitar, cum a fost regimul comunist, nu permite nici măcar existenţa profesiilor de specialist în relaţii publice şi specialist în publicitate, iar jurnaliştii sunt instrumentalizaţi în propagandă şi legitimarea puterii abuzive”, susţin profesioniştii din domeniu.

Aceştia consideră că necorectarea cu celeritate a acestei erori materiale poate avea consecinţe foarte grave, pe termen lung, atât pentru mediul universitar românesc, cât şi pentru statul de drept,

un comentariu

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here