Extinderea educației antreprenoriale, stimularea învățământului profesional dual, dezvoltarea infrastructurii din sistemul de educație, precum și modificarea Legii manualului școlar și cea a educației privind reforma programelor școlare, sunt o parte dintre măsurile pe care le enumeră raportul de activitate la 6 luni a Ministrului Educației, Liviu Marian Pop, publicat pe site-ul ministerului.
Educație antreprnorială și învățământ dual
Potrivit raportului, începând de anul școlar trecut, elevii studiază elemente de educație antreprenorială în cadrul a două discipline școlare, iar în învățământul universitar a fost stabilit cadrul de organizare-funcționare al Societăților Antreprenoriale Studențești (SAS), acestea devenind operaționale.
De asmenea, raportul arată că a fost finalizat cadrul metodologic pentru învățământul profesional dual, iar pentru anul școlar în curs s-au înfiinațat 106 clase pentru acest tip de învățământ. În același timp, a fost reorganizat Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, incluzându-se în domeniul educației antreprenoriale.
Dezvoltarea infrasctructurii școlare
În ceea ce privește infrastructura școlară, în acest interval au fost alocate fonduri de la bugetul de stat pentru obiectivele de investiții privind construcția/reabilitarea a 500 de creșe, grădinițe, școli și au fost recepționate 70 obiective de investiții, școli generale și grădinițe.
„Strategia privind modernizarea infrastructurii educaționale a fost finalizată, în prezent aflându-se pe circuitul de avizare. Au fost lansate apeluri de proiecte POR, în valoare totală de aproximativ 258 mil. euro, pentru modernizarea infrastructurii educaționale din învățământul preuniversitar. Se estimează că peste 10.000 de copii de vârstă foarte mică și preșcolari, peste 19.000 de școlari și peste 6.000 de elevi din licee tehnologice sau şcoli profesionale vor beneficia de infrastructura educațională modernizată cu ajutorul acestor proiecte”, se mai arată în sursa citată.
De asemenea, în perioada vizată de raport, Compania Națională de Investiții a făcut demersuri în vederea realizării proiectelor pentru cele 30 de cămine studențești.
42 de milioane de euro pentru proiectul CRED – Curriculum relevant, educație de calitate pentru toți
În ceea ce privește modificarea Legii educației privind reforma programelor școlare IX-XII (planuri și programe), a fost semnat contractul de finanțare privind derularea proiectului strategic CRED – Curriculum relevant, educație de calitate pentru toți – prin care se va revizui curriculumul pentru învățământul primar și gimnazial, se vor forma cadre didactice, se vor crea resurse educaționale în sprijinul acestora ș.a. Bugetul proiectului este de 42 mil.euro, arată sursa citată.
Alte capitole din raport
În ceea ce privește instrumentele de examinare pentru elevi și profesori, potrivit raportului, se pregătesc aplicații informatice pentru depunerea și gestionarea documentelor profesionale ale cadrelor didactice, pentru evaluarea lucrărilor la probele scrise și comunicarea rezultatelor concursurilor și examenelor atât pentru elevi, cât și pentru profesori.
În ceea ce privește noua Lege a manualului, raportul amintește că a fost înființată Societatea Editura Didactică și Pedagogică SA care va realiza manualele școlare la solicitarea directă a Ministerului Educației Naționaleși și că a fost lansat în dezbatere publică proiectul legii manualului școlar.
Citește și: Cele notabile performanțe academice din 2017, premiate în cadrul Galei Studenților Români din Străinătate
De asemenea, a fost realizată clasificarea instituțiilor de învățământ și ierarhizarea programelor de studii, proiectul de metodologie pentru realizarea unei clasificări a universităților din România fiind lansat în consultare publică pe 3 ianuarie 2018.
Ministrul spune că a făcut efoturi de încurajare a internaționalizării universităților românești, MEN finanțând, atât prin Fondul de dezvoltare instituțională (FDI), cât și prin Fondul pentru situații speciale, activități de internaționalizare a universităților românești. În acest sens, pentru 14 universități, prin FDI, au fost susținute 23 de activități de internaționalizare, arată raportul.
Nu în ultimul rând, raportul susține că au fost stabilite măsuri pentru studenții proveniți din grupuri dezavantajate, în vederea creșterii participării în învățământul terțiar sub formă de burse sau alte forme de sprijin material.
Consultați raportul integral aici.