E oficial: profesorii pot avea statut de autoritate publică

0

Marți s-a aflat în dezbaterea comisiilor permanente din Senat (Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și Comisia juridică) propunerea legislativă privind „învestirea personalului didactic cu exercițiul autorității publice”, iar senatorii au dat raport comun de admitere. Federațiile de părinți și elevi susțin însă că proiectul respectiv poate da naștere unor abuzuri.

Proiectul de lege privind „învestirea personalului didactic de predare, de conducere, de îndrumare și de control din învățământul preuniversitar cu exercițiul autorității publice, pe timpul și în legătură cu îndeplinirea atribuțiilor de serviciu” a fost adoptat tacit de Camera Deputaților, în 2016, a fost avizat favorabil ieri, în comisiile senatoriale de specialitate, și urmează să fie dezbătut în Senat – for decizional în acest caz. În expunerea de motive, se invocă lipsa de protecție juridică a cadrelor didactice față de hărțuirea și agresiunile venite din partea elevilor, părinților sau reprezentanților legali ai acestora.

Raportul a fost adoptat cu un amendament propus de senatorul Liviu Pop, președintele Comisiei pentru învățământ, prin care se renunță la majorarea cu o treime, așa cum prevede forma adoptată inițial de Camera Deputaților, a pedepselor prevăzute de lege pentru amenințări, loviri sau alte violențe cauzatoare de moarte sau omor, în cazul categoriei de personal din învățământul preuniversitar prevăzut în proiect. La majorarea pedepsei cu o treime se renunță și în cazul săvârșirii unei infracțiuni împotriva unei cadru didactic, asupra unui membru al familiei ori asupra bunurilor acestuia.

Un statut controversat

Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților din Învățământul Preuniversitar (FNAP) au redactat o scrisoare deschisă către președintele Klaus Iohannis, cerându-i să blocheze proiectul de lege cu pricina.

„Din punct de vedere juridic, statutul de autoritate publică le oferă profesorilor un avantaj în situațiile de conflict dintre elevi și profesori (…), avantaj care, deși în aparență pare a fi un lucru pozitiv, va avea efecte grave în sistem, constituind o pârghie pe care elevii, în momentul de față, nu o au, deși cazurile în care elevii sunt victime ale abuzurilor în mediul școlar sunt mai numeroase”, se menționează în documentul respectiv.

„Se creează un precedent periculos”, ne-a declarat Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociației de Părinți din Învățământul Preuniversitar – FNAP.

„Sunt de acord că avem nevoie de un climat de disciplină în școli, dar asta se câștigă, nu se impune. Există deja legi și regulamente care sancționează eventualele abateri. Nu e nevoie de un cadru legislativ excedentar ca să întărim statutul profesorilor”.

Citește și Președintele Iohannis în dialog cu chirurgii care fac performanță

Riscurile, adaugă Cristache, este să apară situații în care un profesor mai zelos să acuze un elev, fără o bază reală, iar elevul să nu se poată demonstra contrariul, riscând să fie pedepsit mult prea aspru.

„Dacă aș fi cadru didactic, mi-ar fi rușine să mă folosesc de un astfel de statut suplimentar. Ar însemna că nu sunt un pedagog adevărat, că nu pot să mă impun în fața copiilor”, mai spune președintele FNAP.

„Nu puține sunt cazurile în care unii profesori (…) abuzează elevii, mai ales pe cei cu probleme emoționale sau cu dificultăți de integrare în mediul educațional, iar cazurile în care drepturile elevilor sunt încălcate de către profesori sunt chiar și mai numeroase”.

Scrisoare deschisă, semnată de Consiliul Național al Elevilor și de Federația Națională a Părinților din Învățământul Preuniversitar

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here