Dacă „batjocorim” ceea ce este scump pentru poporul român, „devenim pigmei” şi ne batem joc în primul rând de noi

2
Academia romana

Preşedintele Academiei Române, istoricul Ioan-Aurel Pop, a îndemnat marţi la preţuirea ideii de libertate la care visa mulţimea ieşită pe străzile Braşovului în decembrie 1989, pentru că altminteri „batjocorim” ceea ce este scump pentru poporul român, „devenim pigmei” şi ne batem joc în primul rând de noi înşine.

Pop, care a participat la lansarea volumului „1848-1989: De la primul la noul ’48”, semnat de conf. univ. dr. Adrian Niculescu, a afirmat că pe străzile Braşovului în decembrie 1989 lumea nu se gândea decât la libertate.

„Dar ceea ce pot eu să vă spun – şi ştiu martorii care sunt prezenţi aici mai bine decât mine – şi eu sunt un martor, pe străzile Braşovului în decembrie ’89, lumea care era pe stradă nu se gândea nici la conspiraţii, nici la străini, nici la luptători-terorişti, atunci în zilele acelea, două-trei, care au fost sublime, ci se gândea la ideea de libertate şi la forţa pe care aceşti oameni, care veneau la Braşov cu prapori în frunte din cartiere, se gândeau că ei construiesc o lume nouă şi că românii merită această lume”, a spus Pop.

Preşedintele Academiei consideră că în cartea sa profesorul Niculescu a făcut „o pledoarie, pentru bună cuviinţă, pentru echilibru, pentru cumpătare şi mai ales pentru ideea de libertate”.

„Adrian a făcut un elogiu acestei idei de libertate şi cartea ne obligă să nu mai batjocorim ceea ce este scump pentru mulţimea asta pe care o numim poporul român sau naţiunea română, pentru că altminteri devenim pigmei şi ne batem joc în primul rând de noi înşine. Şi a judeca cumpănit e una şi a ponegri şi a arunca cu noroi e cu totul altceva. De aceea, cred că dacă ne preţuim noi pe noi, ne vor preţui şi alţii, iar Adrian face o pledoarie pentru bună cuviinţă, pentru echilibru, pentru cumpătare şi mai ales pentru ideea de libertate, pentru care îi mulţumesc”, a afirmat istoricul.

Citeste Steagul prințesei Sissi, din anul 1900, expus la Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei

Ioan-Aurel Pop a caracterizat drept un act de curaj discutarea comparativă de către autor a unor evenimente de asemenea amploare precum Revoluţia de la 1848 şi cea de la 1989.

„Adrian Niculescu ne-a obişnuit cu o asemenea manieră de abordare, care este în acelaşi timp şi din punct de vedere istoric foarte corectă, pentru că pleacă de la evenimente, dar este şi neortodoxă, pentru că, de multe ori, evenimentele îi prilejuiesc asocieri de idei surprinzătoare şi extraordinar de constructive”, a spus Pop.

Istoricul consideră că, pe lângă faptul că în ambele revoluţii s-a strigat „Trăiască România liberă!”, că a fost acelaşi imn „Deşteaptă-te, române”, şi una şi alta au fost acuzate că sunt opera străinilor.

„Între cele două mişcări, în afară de faptul că au fost acuzate amândouă că sunt opera străinilor, în afară de faptul că au avut obsesia ieşirii din feudalism – la ’48 s-a spus să terminăm odată cu servitutea, feudalismul fiind simbolul servituţii, şi în 1989 s-a spus să terminăm cu noul feudalism dictatorial impus de comunism -, o altă lozincă a fost intrarea în Europa. Cu ambele ocazii am intrat în Europa. Iar Revoluţia de la ’48 a trasat programul de dezvoltare a României pentru vreo şapte decenii, până în 1918 şi nădăjduim că şi ceea ce s-a petrecut în ’89 să fie un program de viitor, pe care n-am reuşit să-l aplicăm încă”, a mai spus Ioan-Aurel Pop.

La lansarea cărţii, organizată de Institutul Revoluţiei Române din Decembrie 1989 (IRRD ’89) la Librăria Cărtureşti Verona, acad. Răzvan Theodorescu a afirmat că demersul autorului este unul „deosebit de obiectiv” şi a deplâns absenţa unei elite culturale şi politice în zilele Revoluţiei din 1989.

Pentru Răzvan Theodorescu, Revoluţia din Decembrie 1989 a început în „cu o insurecţie”, la Timişoara şi s-a încheiat „cu o Constituţie”.

„Pentru mine, Revoluţia Română ţine din decembrie 1989 până în decembrie ’91. Implică CPUN, mineriade, guvernarea Roman şi o parte a guvernării Stolojan ş.a.m.d.. Asta este revoluţia de la noi. Ceea ce se pare că cel puţin înalţi magistraţi nu au înţeles foarte bine”, a apreciat Theodorescu.

Ambasadorul Adrian Cioroianu, delegat permanent al României pe lângă UNESCO, a subliniat că Adrian Niculescu este unul dintre cei mai buni cunoscători ai Revoluţiei de la 1848, accentuând că ambele revoluţii tratate în carte sunt „autentice”.

„Revoluţia din 1989 este una fără ghilimele”, a spus Cioroianu.

Adrian Niculescu a ţinut să menţioneze că un scaun gol de la masa vorbitorilor i-a fost rezervat lui Ion Iliescu.

„Este scaunul pe care am vrut să-l rezerv nu numai celui care a fost la revoluţie Ion Iliescu, dar şi preşedintelui institutului nostru, care ne-a permis publicarea. (…) Eu vreau să-mi asum acest lucru. Mi se pare normal. Mai ales în condiţiile în care există atacurile pe care le ştim. Cred că este un răspuns”, a afirmat Niculescu.

În deschiderea evenimentului, moderat de istoricul Bogdan Murgescu, Gelu Voican Voiculescu, director general al Institutul Revoluţiei Române din Decembrie 1989, a apreciat demersul autorului drept „o adevărată performanţă interpretativă, hermeneutică, graţie unei metodologii comparatiste sui generis pe care o inaugurează autorul”.

El a menţionat că lansarea se înscrie în programul institutului de marcare a 30 de ani de la Revoluţia din Decembrie 1989.

2 comentarii

  1. […] Preşedintele Academiei Române, istoricul Ioan-Aurel Pop, a îndemnat marţi la preţuirea ideii de libertate la care visa mulţimea ieşită pe străzile Braşovului în decembrie 1989, pentru că altminteri “batjocorim” ceea ce este scump pentru poporul român, “devenim pigmei” şi ne batem joc în primul rând… Cititi mai multe aici: Dacă “batjocorim” ceea ce este scump pentru poporul român, “devenim pigmei” şi ne batem j… […]

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here