COVID-19 și epidemia jurnalismului fără nici o regulă

0

COVID-19 a devenit un test pentru întreaga umanitate, nu doar pentru organismul uman care învață să facă față unei epidemii. Cea mai mare problemă a unei epidemii este frica și panica, care nu fac decât să agraveze situația.

Sfatul primar este să vă informați din cel puțin trei surse, cercetați ca acestea să fie credibile. Au fost pandemii mult mai grave peste care umanitatea a trecut cu bine. Virusul este contagios, afectând în mod special persoanele vulnerabile medical. Este important să evităm spațiile închise în care se află mulți oameni și să păstrăm distanța de la cineva care tușește. Este obligatoriu să ne spălăm pe mâini, acordând acestui exercițiu mai mult timp decât o făceam până acum.

Să nu răspândim frica – iată modul în care putem avea grijă unul de celălalt. Numeroase site-uri media nu se conduc însă după același principiu.

Un român infectat de COVID-19 a fugit din spital”; „Nouă români din Italia au fost diagnisticați de Coronavirus” – acestea au fost titlurile apărute în presă la începutul pandemiei, care promovau însă informații eronate, neverificate. În perioada în care au fost publicate, nu exista nici un român a cărui caz de COVID-19 să fie confirmat.

Sute de articole asemănătoare apar zi de zi pe site-urile din România. Cu titluri care nu au decât scopul să te facă să dai un click. Acest fenomen nu poate fi controlat, poate anume din acest motiv expunerea la dezinformare este mult mai mare decât cea față de virus.

Principala cauză este iresponsabilitatea jurnaliștilor, dar și abuzarea unui sistem de finanțare suficient de cunoscut. O multitudine de companii plătesc sume enorme ca publicitatea cu privire la activitatea lor să apară în online, site-urile de știri sunt un tărâm potrivit pentru asta. O afacere care dorește să mediatizeze produsul său, plătește bani către Google, iar acesta la rândul său plasează reclamele pe orice site de știri care a fost de acord să intre în sistemul său de distribuire. Google își reține o anumită parte din buget, iar cealaltă o plătește site-ului. Suma pe care o primește site-ul este stabilită în baza costului per click sau costul per mie.

 

Așa ajungem să citim publicații de știri care apar peste noapte și să ne informăm din surse care scriu doar cu scopul de a scoate bani.

Nivelul înalt de menționări

Pentru azi dimineață, numărul menționărilor #COVID-19, din ultimele 24 de ore, a ajuns la 68631 articole, în presă și postări pe facebook. Majoritatea dintre ele relata despre noile cazuri.

Cele mai multe menționări sunt bloguri și comentarii în social media. Iar postările țin de publicații personale ale utilizatrilor în cadrul comunității lor de prieteni. Din 9 martie, a crescut numărul de mențiuni negative. Mențiunile #COVID-19 sunt despre cazuri, epidemie, măsuri de prevenire, teste și criza financiară.

 

 

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here