Copii afectați de violența televizată. Care sunt cauzele și efectele acesteia?

3

De la apariția mass-media și până în prezent, modalitățile de selecție și prezentare a informației s-au impus în mod propriu. Prin acestea se încearcă promovarea a diferite tipuri de valori, pe care publicul le acceptă ca pe ceva firesc şi demult aşteptat. Una dintre aceste „valori” sau, mai bine zis, pseudovalori este violenţa mediatică, fenomen care a suscitat un şir de dezbateri atât în presă, cât şi în viața de zi cu zi.

De la cea mai fragedă vârstă, copilul se informează despre lumea înconjurătoare. Sursele care îi ajută sunt foarte variate: părinţii, colegii, profesorii şi, desigur, mass-media. Foarte importante sunt informaţiile preluate de la televizor sau de pe internet.

Cum percepe un minor violența din mediul televizat?

Este bine cunoscut faptul că un minor nu este pregătit să deosebească realitatea de ficțiune. Modul în care totul este prezentat într-o lumină spectaculoasă, extrem de credibilă, îi îndeamnă pe cei mici să creadă că realitatea în care ei trăiesc nu este una diferită de realitatea pe care o văd pe micul ecran. Atât copii, cât şi adolescenții, percep televiziunea ca pe o oglindă în care ei se privesc şi se regăsesc imitând comportamentul personajelor care le pun la dispoziţie modele.

Când vorbim despre efectele violenței asupra copiilor, vorbim atât despre efecte directe, de moment și despre efecte indirecte, care se transpun în timp. Astfel, nu putem să nu discutăm și despre existența unui viitor pericol pe care îl generează violența televizată, prin care o exercită asupra lor.

Cel mai frecvent mod de petrecere a timpului liber pentru cei mici rămâne vizionarea programelor televizate, asupra cărora ei dețin de foarte multe ori libertatea de selecție. Care sunt emisiunile ce pot suscita interesul unui minor nu este greu de ghicit: filmele de acţiune, filmele de aventuri, comediile şi filmele în desen animat care să conţină lupte, rafale de foc, explozii și chiar omoruri.

Cercetătorul George Bryant susține că ,,foarte frecvent auto-selecţia de către copii este influenţată de către vedetele de televiziune preferate” și de aceea televiziunea este prima instanță de socializare ce permite selectarea conținuturilor pentru a fi valorificate. Bryant spune că cei mici ,, devin astfel agenţi ai propriei socializări: unii receptori preferă să vizioneze producţii holliwoodiene în care rolul central este interpretat de către Van Dame, Chuk Noris, Bruce Lee sau diverși supereroi pe care îi admiră, şi așa ajung să  mimeze comportamentul acestora atunci când se iveşte momentul”.

Cum se manifestă violența asupra minții copiilor?

Violența din programele de televiziune este responsabilă de anumite comportamente și atitudini ale copiilor, care pot avea efecte și asupra capacității și modului în care aceștia socializează. Prin difuzarea şi promovarea diferitelor tipuri de violenţă, televiziunea îi determină pe copii să creadă că scenele de abuz fizic sau limbaj licențios fac parte din viaţa obişnuită şi că este normal să o valorizeze. Şi ei chiar o fac, deoarece reacţionează sincer la imagini şi învaţă să trăiască după legile lumii ecranului.

Copii de vârste preșcolare sunt mai dispuși să adopte un comportament de imitare a modelelor sociale din jur. Cercetătorii atenţionează asupra faptului că oamenii sunt deosebit de sensibili la violenţa propagată prin intermediul televiziunii în adolescenţa timpurie – perioadă a vieţii ce constituie fundamentul abilităţilor sociale şi al personalităţii de mai târziu. O altă problemă se manifestă și în momentul în care după ce au vizionat alături de persoane adulte diverse programe televizate, care nu implică un efort psihic sporit din partea recipienţilor, copiii vor transmite şi colegilor „valorile” preluate de la televizor, sugerându-le să răspundă agresiv în diverse situații. Acesta este efectul permisivităţii totale din partea părinţilor.

Citește și Legea de Protecție a Datelor Personale respectată parțial de Ministerul Educației

Cum acționează părinții?

Specialiștii din domeniu au ajuns la concluzia ca părinții au o influență majoră în ceea ce privește selecționarea programelor la care se uită cei mici. Adulții ar trebui să-și educe copiii încă de la cele mai fragede vârste, dar mai ales în pragul celei de 13-14 ani, să facă diferența între informația obiectivă și informația cu caracter comercial deoarece familia rămâne principala instituție de educare a personalității. Familia este cea care transmite un ansamblu de valori noului membru. În condiţiile sociale autohtone, relaţia părinte-copil este una cu totul specială. Nu poate fi contestat faptul că avem foarte mulţi copii care sunt privaţi, din diferite cauze, de atenţia părinţilor şi lăsaţi să aleagă singuri ce pot şi ce nu pot privi la televizor.

Ce pot face părinții pentru a putea opri sau diminua impactul distrugător al violenței televizate asupra copiilor?

Părinţii ar trebui să fie cei care decid ce emisiuni sau filme pot fi urmărite de către copil şi să le limiteze pe cele pe care nu le consider corespunzătoare pentru aceștia. Deşi aici există un reverso al problemei: se declanșează teoria „fructului interzis”, interesul copilului creşte atunci când îi este interzis să privească un anumit program. Prin urmare, problema își găsește soluția în discuții mai ample cu cei mici în care trebuie să le fie clar explicate argumente pro și contra violenței televizate. Părinţii vor decide câtă violenţă, sex le este permis copiilor să privească în funcţie de maturitatea lor şi pregătirea psihologică.

Stabilirea unor limite referitore la timpul petrecut în faţa televizorului, reprezintă o altă variant deoarece televiziunea inhibă procesele de imaginaţie, foarte importante în primele decenii de viaţă. Copilul va fi obișnuit să analizeze atent ceea ce vede şi aude la televizor şi să facă diferenţa dintre realitate şi ficţiunea televizată. De asemenea, nu trebuie ignorate și orele la care le este permis copiilor să vizioneze programele și emisiunile televizate deoarece, după cum este bine cunoscut mass-media folosește în mod intenționat anumite ore pentru a difuza anumite posturi special pentru a pune accentual pe cadrul violenței.

3 comentarii

  1. […] De la apariția mass-media și până în prezent, modalitățile de selecție și prezentare a informației s-au impus în mod propriu. Prin acestea se încearcă promovarea a diferite tipuri de valori, pe care publicul le acceptă ca pe ceva firesc şi demult aşteptat. Una dintre aceste… Cititi mai multe aici: Copii afectați de violența televizată. Care sunt cauzele și efectele acesteia? […]

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here