La prima probă a examenului de Evaluare Naţională au fost prezenţi 148.891 de absolvenţi ai clasei a VIII-a, iar numărul celor absenţi a fost de 6.668, a declarat ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, marţi, într-o conferinţă de presă.
„Astăzi s-a desfăşurat prima probă a examenului de Evaluare Naţională. Au fost prezenţi 148.891 absolvenţi ai clasei a VIII-a. Numărul celor absenţi a fost de 6.668, dar trebuie să ţinem seama de faptul că anul acesta, pentru prima oară, elevii care au dus România pe podiumurile internaţionale – locurile unu, doi şi trei la olimpiade internaţionale – au avut dreptul să nu se prezinte la evaluarea naţională, având asigurat accesul în liceu, într-o clasă corespondentă profilului olimpiadei la care au avut premii, peste numărul de locuri şi fără examen de Evaluare Naţională. Deci, mai mult de 100 de elevi care au obţinut premii în numele României nu au fost obligaţi, pentru prima oară, li s-a recunoscut meritul, oferindu-se acces fără examen de Evaluare Naţională. Se adaugă şi elevii care au obţinut premiul I la olimpiadele naţionale”, a menţionat Sorin Cîmpeanu.
Vezi și Subiecte simulare Evaluare Națională Matematică 2022
El a spus că este bucuros că subiectele au fost considerate „accesibile”, dar a atras atenţia că testele au fost „adecvate perioadei pe care elevii au traversat-o fără voia lor”.
„Ele sunt adecvate testelor PISA, deci sunt asemănătoare cu testele PISA. Foarte multă lume întreabă ce a picat, ce s-a dat, pun accentul pe conţinut. Îndrăznesc să atrag atenţia public că accentul trebuie pus pe competenţă. Prin proba de astăzi s-au verificat competenţe de înţelegere a unui text, s-au verificat competenţe cu privire la capacitatea de a formula deducţii logice pe baza unui text, s-au verificat competenţe de creativitate – mă refer la subiectul II – sau compunere, cu 20 de puncte în barem apreciată, verifică competenţa de creativitate, lasă elevii să facă orice legătură, inclusiv cu texte pe care le-au citit, făcând parte din programă sau nefăcând parte din programă. S-au verificat de asemenea şi competenţe gramaticale, s-au verificat şi competenţe cu privire la complexitatea vocabularului utilizat. Aceste competenţe sunt cele mai importante. Mă bucură faptul că au apreciat, să spunem, ofertant conţinutul operelor lui Radu Tudoran şi Cella Delavrancea, dar accentul este pus pe competenţe, aşa cum este pus şi în cadrul testărilor PISA”, a mai declarat ministrul Cîmpeanu.
Marţi a fost proba scrisă la Limba şi literatura română. Potrivit unui comunicat al Ministerului Educaţiei, pentru tentativă de fraudă au fost eliminaţi doi absolvenţi, lucrările acestora fiind notate cu 1 (unu).
Primele rezultate vor fi afişate joi, 23 iunie, până la ora 14,00.
Contestaţiile pot fi depuse în zilele de 23 iunie (în intervalul orar 16,00 – 19,00) şi 24 iunie (în intervalul orar 8,00 – 12,00). Acestea pot fi transmise şi prin mijloace electronice. Candidaţii care depun/transmit contestaţiile completează, semnează şi depun/transmit şi o declaraţie-tip în care se menţionează că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica, după caz, nota iniţială, prin creştere sau descreştere. Pentru candidaţii minori, documentele sunt semnate şi de către părinţii/reprezentanţii legali ai acestora.
Rezultatele finale vor fi afişate joi, 30 iunie.
Accesul candidaţilor în unităţile de învăţământ/centre de examen este permis în intervalul orar 8,00 – 8,30. Candidaţii trebuie să aibă asupra lor un act de identitate valid şi instrumente de scris cu cerneală sau pastă albastră pentru redactarea lucrărilor scrise. Pentru executarea schemelor şi a desenelor pot folosi şi creion negru.
„Probele încep la ora 9,00, când candidaţii vor primi broşura cu subiectele şi hârtie ştampilată pentru ciorne. Precizăm că, la probele scrise ale Evaluării Naţionale – 2022, candidaţii primesc subiectele sub formă de broşură, putând să solicite şi pagini suplimentare dacă este cazul. Timpul de redactare a subiectelor din cadrul fiecărei probe scrise este de 120 de minute (două ore), calculate după cele 15 minute alocate pentru completarea casetei de identificare. Asistenţii vor verifica datele înscrise de candidaţi şi vor secretiza caseta”, evidenţiază sursa citată.
Beneficiază de prelungirea timpului de lucru, cu maximum două ore, candidaţii pentru care s-a aprobat această solicitare de către Comisia Judeţeană de Organizare a Evaluării Naţionale, în baza prevederilor Procedurii nr. 25.464/11.02.2022 cu privire la asigurarea condiţiilor de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe de vedere, deficienţe de auz şi tulburări de neurodezvoltare care susţin examenele naţionale în anul 2022.
Probele sunt monitorizate audio-video.
Este interzisă introducerea în sălile de examen a oricărui tip de materiale ajutătoare: manuale, dicţionare, notiţe, însemnări, cărţi, ciorne, rezumate, culegeri etc., care pot fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi a telefoanelor mobile şi a instrumentelor electronice de calcul, de stocare de informaţii sau de comunicare. De asemenea, se interzice candidaţilor să introducă în sala de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea, candidaţii având obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia din unitatea de învăţământ/centrul de examen în acest scop. Nu sunt acceptaţi în examen candidaţii care refuză depozitarea obiectelor în sala stabilită de comisie în acest scop.
Ministerul Educaţiei pune la dispoziţia celor interesaţi o linie TELVERDE – 0800801100 – pentru sesizarea eventualelor disfuncţionalităţi privind desfăşurarea Evaluării Naţionale. Numărul va fi disponibil pe durata probelor scrise (14 şi 16 iunie, între orele 8,00 – 16,00, respectiv vineri, 17 iunie, între orele 8,00 -14,00).
Totodată, potrivit unei decizii aprobate prin ordin de ministru, lucrările scrise ale absolvenţilor de clasa a VIII-a din judeţul Dâmboviţa vor fi evaluate digitalizat în cadrul unui program-pilot derulat în premieră în acest an (pentru examenul de bacalaureat această pilotare se va desfăşura în judeţul Călăraşi), precizează comunicatul Ministerului Educaţiei.
Comunicarea rezultatelor obţinute se face anonimizat, atât în centrele de examen, cât şi pe Internet, respectându-se Regulamentul general privind protecţia datelor personale. Mai exact, vor fi utilizate coduri individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută.