Liviu Papadima, prorector UB: Manualul unic este o excepţie de la regulă

0
liviu-papadima-manualul-unic

Profesorul Liviu Papadima, prorector al Universităţii Bucureşti, a declarat că nu vede niciun motiv pentru revenirea la manualul unic şi a precizat că acesta este o excepţie de la regul și că implementarea acestuia va avea un „efect pervers” asupra educației. 

„Recente afirmaţii ale ministrului Educaţiei au creat din nou confuzie şi îngrijorare privind evoluţia învăţământului românesc. Se preconizează revenirea în România la manualul unic? Sau instituirea unui monopol editorial privind producţia şi acreditarea de manuale? Ambele variante sunt aberante şi, din numeroase motive, inacceptabile. (…) Ceea ce discutăm azi nu este doar o problemă a editorilor şi editurilor, este o problemă a învăţământului românesc şi eu sunt foarte nedumerit că aceste propuneri pe care le avansează actualul Guvern nu iau în calcul consecinţele unei astfel de măsuri pentru învăţământul românesc”, a spus Liviu Papadima, prezent la o conferinţa de presă organizată de reprezentanţii editurilor pe tema manualului unic, potrivit Agerpres.

 

Citește și: Interviu cu un profesor de matematică (I): „Trăim într-o democrație în care Ministerul Educației practică modelul unic”

 

În opinia acestuia, manualele alternative ar trebui să se numească manuale pur şi simplu. „Manualul unic este o excepţie de la regulă, excepţie care a existat şi există numai în anumite condiţii, care sunt trei: în vreme de război, cum a fost în cel de Al Doilea Război Mondial, în vreme de dictatură, cum a fost în cea comunistă, sau în ţările din lumea a treia, care nu sunt în stare să asigure un minim de resurse educaţionale. România nu este în niciuna din cele trei situaţii. Nu văd niciun motiv de a reveni la norma manualului unic, care a fost introdus în 1948 de regimul comunist ca să aibă un control ideologic asupra educaţiei”, a mai declarat acesta.

Potrivit profesorului, implementarea unei astfel de măsuri ar avea un „efect pervers – că din instrument educaţional devine scop educaţional”. „Este ceea ce s-a întâmplat cu învăţământul de până în 1990. Elevii vor începe să înveţe manualul pe dinafară, profesorii vor începe să predea manualul ca atare, vom reveni la acelaşi învăţământ de toceală, iar rezultatul în câţiva ani va fi că la testările internaţionale nu vom mai fi pe ultimele locuri din Europa, vom merge către ultimele locuri pe plan internaţional. Astea sunt consecinţele previzibile ale unei astfel de măsuri. E complet inacceptabilă o astfel de măsură care nu se aplică nicăieri în lume decât în condiţiile menţionate mai sus”, a concluzionat Liviu Papadima, potrivit sursei citate.

Sursă foto: www.dilemaveche.ro

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here