În România 17,4% dintre adulți au studii superioare

0

Din datele furnizate de Eurostat citim disparități educaționale între statele Uniunii Europene care arată România într-o lumină proastă. Există variații semnificative în ponderea persoanelor cu studii superioare între cetățenii UE.

Astfel, țările nordice și baltice se remarcă prin proporția ridicată a absolvenților de învățământ superior în comparație cu media Uniunii Europene.

În Suedia, Norvegia și Letonia, procentul absolvenților de studii superioare depășește 45%, reflectând o cultură puternică a educației și a investiției în capitalul uman.

Țările nordice au un PIB pe cap de locuitor semnificativ mai mare decât media europeană. De exemplu, în 2022, PIB-ul pe cap de locuitor în Norvegia era de 74.300 USD, comparativ cu 38.500 USD pentru media UE. Inegalitatea veniturilor este mai mică în țările nordice decât în restul Europei.

România, doar 17,4% dintre adulți au studii superioare

România se confruntă cu cel mai mic procent de absolvenți de studii superioare din UE, cu doar 17,4% dintre adulți în această categorie. De asemenea, diferențele între sexe în ceea ce privește nivelul de educație sunt evidente, cu femeile având, în general, o proporție mai mare de absolvenți de învățământ superior decât bărbații.

Vezi și Prin excepția introdusă în noul proiect de lege: Orice persoană cu studii superioare poate să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic

Această tendință este mai pronunțată în țările nordice și baltice, dar este prezentă și în alte părți ale Europei.

În România, de exemplu, 28,4% dintre femei aveau studii universitare în comparație cu doar 21% dintre bărbați în grupa de vârstă cuprinsă între 25 și 34 de ani.

Ce fac ei și noi nu facem? Finanțarea sistemului de educație, în primul rând, și modul în care văd educația. Învățarea pe tot parcursul vieții este un mod de viață în țările nordice și este esențială pentru adaptarea la schimbările din societate și pe piața muncii.

Cifrele relativ scăzute privind participarea la cursuri de formare în unele țări europene, inclusiv în România, arată că există încă provocări în promovarea învățării continue și asigurarea accesului la oportunități educaționale pentru toți adulții. Astfel, este evident că există o nevoie de politici educaționale și investiții adecvate pentru a aborda aceste disparități educaționale și pentru a promova egalitatea de șanse în educație în întreaga Europă.

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here