Evaluarea performanței universităților a devenit un obiectiv principal pentru MEN

0
universităților-universități-Universitatea-București-ordonanta-cod-pen-politica-anti-romaneasca
Universitatea București

Pavel Năstase a setat printre obiectivele principale ale de pe agenda sa de ministru al educației evaluarea performanței universităților, conform declarației pe care a făcut-o la Congresul Uniunii Studenţilor din România, pe 12 mai, scrie Agerpres.

MEN are pe agenda principală pot spune evaluarea performanţei universităţilor – clasificarea universităţilor şi ierarhizarea programelor de studii. Această acţiune trebuia făcută imediat după ce a fost dată Legea 1 din 2011, aşa scrie în lege. Nu neapărat că scrie în lege, noi avem mult legi care nu sunt respectate şi unde s-au prevăzut anumite lucruri care nu s-au făcut. Ca să facem această evaluare a universităţilor avem nevoie de o metodologie. Această metodologie se află în momentul de faţă într-un prim draft pe care săptămâna viitoare îl vom dezbate într-o comisie de specialitate oameni cu experienţă în materie. Este necesară această clasificare şi ierarhizare a universităţilor”, a declarat Năstase, potrivit sursei citate.

El a precizat că, în următoarea perioadă, planul pentru metodologie va fi expus dezbaterii publice.

„Sper să obţinem un draft care mai apoi va fi supus dezbaterii publice. Va fi o dezbatere în primul rând în Consiliul Naţional al Rectorilor, împreună cu preşedinţii senatelor universitare. Va fi o dezbatere chiar publică cu toată comunitatea universitară din România ca să finalizăm această metodologie. Eu sper ca în maxim două luni să avem această metodologie. Ca să aplicăm metodologia trebuie să formăm un consorţiu alcătuit din reprezentanţii studenţilor, ARACIS, MEN, dar şi un organism internaţional care se pricepe la aşa ceva”, a mai relatat ministrul.

Conform acestuia, deja s-a format o bază de date pe o platformă unde 41 de universitățile din România au aplicat.

„Deja ca bază de date foarte multe universităţi din România au aplicat pe o platformă. Această platformă treptat a căpătat foarte multă încredere din partea universităţilor, foarte multe universităţi au introdus datele pe această platformă. Avem 41 de universităţi care au aplicat pe această platformă”, a confirmt demnitarul.

Citește și: De ce consideră unii istorici că Ziua Națională a României ar trebui să fie 10 mai?

Ministrul eduației își exprimă dorința ca această evaluare să facă parte dintr-un proces continuu anual,  nu cincinal.

„Aş dori ca această evaluare să fie una continuă. În lege spune că se face evaluarea şi este valabilă cinci ani. Aş dori foarte mult ca datele care au fost introduse iniţial să fie actualizate în fiecare an. (…) Această platformă permite universităţilor să se compare şi la nivel internaţional”, a spus Pavel Năstase.

Pavel Năstase amintește și faptul că școlile doctorale trebuiau evaluate din 2011, dar acest lucru nu s-a întâmplat.

„Şcolile doctorale nu au fost evaluate. Trebuiau evaluate din 2011. A fost dat Codul studiilor doctorale. Nu s-a făcut. Trebuie să facem lucrul acesta. Vrem ca acest lucru să se întâmple în anul universitar 2017 – 2018. Este nevoie iarăşi de o metodologie. Aceste metodologii trebuie promovate prin Hotărâre de Guvern. Suntem în lucru, vedem”, a adăugat ministrul.

Ministrul educației mai precizează că a început să lucreze la proiectul Legii Educației Naționale.

„Un proiect la care începem să lucrăm este Legea Educaţiei Naţionale. Avem nişte analize. Legea a fost foarte mult modificată de-a lungul timpului. Avem şi acest proiect, lucrăm împreună cu Administraţia Prezidenţială, acolo este proiectul ‘România Educată’. Noi numim proiectul la care lucrăm şi care va include rezultatele de acolo ‘România Competentă’, care va avea ca segment important învăţământul superior”, a menționat Năstase.

Ultima evaluare a universităților din România a avut loc în anul 2011. Aceasta a fost făcută de către Asociația Universităților Europene și în urma acesteia douăsprezece universități din România s-au clasat în prima categorie. Una dintre consecințele poziționării acestora în categoria I a fost mărirea numărului de locuri alocate pentru studiile masterale și doctorale cu 20% față de anul anterior evaluării.

 

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here