Buzău: Autoritățile au implementat proiectul „Școala circulară” în Școala Generală numărul 11

1
Foto: tvsudest

Autoritățile locale din Buzău au implementat proiectul „Școala circulară” în Școala Generală numărul 11, proiect menit să transforme această unitate de învățământ în prima școală sută la sută eco. 

Noul concept presupune utilizarea resurselor naturale şi reducerea pierderilor şi a costurilor. Aici apa meteorică va fi colectată şi reutilizată, energia electrică va fi produsă cu ajutorul panourilor fotovoltaice, iar deşeurile vor fi colectate selectiv.

„Toată apa de ploaie din această școală, de pe clădiri, de pe trotuare, se adună în trei bazine, două subterane și un bazin suprateran, pentru că peste tot de ploaie, merge în canalizarea orașului, acolo se amestecă cu apa uzată și merge în stația de epurare. Prețul metrului cub de apă de ploaie este egal cu prețul, în factura către populație, egal cu prețul apei uzate. Foarte scump”, explică edilul.

„Am ales acest model, să adunăm apa de ploaie în bazine și să o folosim inteligent. Facem și economii. În această școală, apa de ploaie este folosită pentru irigații, într-o seră didactică, dar și aici se va planta o grădină, pentru apa menajeră, după ce este tratată. Adunăm apa de ploaie și într-un bazin special pentru intervenții în caz de incendiu. Doamne ferește! Este acea obligație pe care ne-o luăm în fața ISU”, arată Constantin Toma.

Vezi și Legătura dintre dans, școală și societate. Despre importanța dansului

„Avem un proiect pe fonduri europene pentru reabilitarea energetică a corpului doi al școlii. Au fost schimbate tâmplăria, ferestrele, a fost reabilitată instalația electrică, au fost înlocuite corpurile de iluminat cu corpuri cu consum mic de energie, pe led, se va anvelopa clădirea, a fost reabilitată instalația pentru încălzire, avem o centrală termică nouă care deservește întreaga școală”, enumeră directorul școlii.

Reabilitarea energetică înseamnă costuri scăzute la utilități, facturi mai mici. „Cu 80 la sută mai mici, e un lucru foarte important”, punctează Constantin Toma.

„Acei bani pot fi folosiți pentru alte investiții. Avem această seră în care ne aflăm, parte a proiectului școala circulară, această seră am făcut-o cu sprijinul Primăriei. Vor cultiva ei cu mânuțele lor diverse plante, le vor observa evoluția, vor face fișe de observație, vor vedea exact cum cresc plantele. Mai ales pentru copiii din mediul urban este foarte utliă această activitate”, spune directoarea.

„Școala circulară este o școală pilot, deocamdată, pe care încercăm să o extindem la nivelul întregului municipiu Buzău, pentru că am preluat elemente din ce înseamnă tranziția verde, de la economia circulară, la economia lineară și în acest concept avem gestiunea selectivă a deșeurilor pe nouă fracții. Copiii trebuie să învețe de aici, de la școală, cum se face această gestiune, astfel încât atunci când ajunge acasă să își educe și părinții și bunicii și să pună hârtia la hârtie, plasticul la plastic, biodegradabil la biodegradabil”, explică primarul.

„O altă axă a fost aici, toată energia electrică este produsă prin panouri fotovoltaice și toți consumatorii sunt consumatori prietenoși cu mediul. Tot iluminatul este pe bază de leduri. Ne-am dus și pe o altă axă, care înseamnă gestiunea apei de ploaie. Acum, în România, toată apa de ploaie se duce la canalizare, nu avem un sistem separat apă de ploaie – apă uzată, prețul apei de ploaie este egal cu prețul apei uzate, plătim mult mai mult. În același timp, avem nevoie de apă și în pânza freatică și în lanuri, iar în această școală toată apa de ploaie se adună în bazine subterane și supraterane din care se irigă o seră didactică, avem rezerva de apă pentru intervenția la incendii, dar utilizăm și apa în rețeaua de apă menajeră. Școala nu mai plătește niciun metru cub de apă uzată, fiind prețurile egale”, rezumă Constantin Toma.

Sursa: digi24.ro

un comentariu

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here