joi, 6 noiembrie 2025

CELE MAI CITITE

Daniel David: „Măsurile fiscal-bugetare au provocat vechile paradigme din educație. Sistemul actual nu mai poate continua așa”

Schimbarea de paradigmă, între necesitate și rezistență

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi, în cadrul unei conferințe organizate de Federația Națională a Părinților EDUPART, că măsurile fiscal-bugetare din acest an au provocat o reanalizare profundă a vechilor paradigme din sistemul de învățământ.

„Măsurile fiscal-bugetare au provocat vechile paradigme, au scos la suprafață lucruri pe care le-am avut și până acum și este momentul să ne hotărâm dacă schimbăm sau nu paradigmele în anii care vin”, a afirmat Daniel David, în discursul său susținut la Parlament.

Un sistem „cu lumini și umbre”

Oficialul a subliniat că sistemul educațional românesc este dezechilibrat, în condițiile în care aproape jumătate dintre elevi se confruntă cu analfabetism funcțional.

„Sistemul nostru de educație este problematic atunci când 50% dintre copii se află în zona analfabetismului funcțional; asta îmi spune că sistemul actual nu mai poate continua așa. Noi trebuie să schimbăm paradigmele”, a spus ministrul.

- Publicitate -

Daniel David a menționat totodată că măsurile fiscal-bugetare au reușit să salveze salariile și bursele pentru acest an, dar și că au fost create „mecanisme financiare” pentru a permite solicitarea de fonduri suplimentare în anii următori.

Comasările și reorganizarea școlilor: „Marota aglomerării claselor nu mai ține”

Ministrul a admis că procesul de comasare a unităților școlare s-a făcut într-un ritm alert, însă a explicat că nevoia de reorganizare a rețelei școlare este reală și inevitabilă.

„Comasările s-au făcut pe repede înainte, dar această marotă cu aglomerarea claselor nu mai ține”, a declarat David.

Vezi și Allianz-Țiriac lansează cartea „Filip și secretul de Dincolo” – o poveste magică despre educație financiară și protecția viitorului

El a adăugat că majorarea normei didactice cu două ore pentru profesori nu trebuie privită ca o schimbare drastică, ci ca o adaptare firească la noile condiții din sistem.

- Publicitate -

Bursele, între sprijin social și merit academic

Ministrul a clarificat și rolul burselor școlare, explicând că acestea nu trebuie privite ca o formă de plată pentru performanță, ci ca instrumente de sprijin și de recunoaștere a meritelor.

„70% dintre copii aveau, la un moment dat, cel puțin un tip de bursă. Bursele nu se dau ca să îi plătim pe copii ca să vină la școală sau ca să îi plătim să învețe bine. Bursele se dau pentru a-i ajuta pe copii să vină la școală pe zona socială și pentru a-i recompensa pe cei care învață bine și cărora le place să învețe”, a explicat Daniel David.

Reforma reală, încă în așteptare

Ministrul Educației a avertizat că fără o schimbare reală de paradigmă, România riscă să rămână blocată într-un model educațional depășit.

„Dacă nu facem schimbările paradigmatice, cum o să arate lucrurile cam peste zece ani? Eu cred că a preda din aceeași arie curriculară este un lucru bun”, a spus Daniel David.

Declarațiile sale sugerează că reforma curriculară, reorganizarea rețelei școlare și o mai bună utilizare a resurselor financiare vor fi principalele direcții de acțiune ale ministerului în perioada următoare.

Părinții români vor digitalizarea educației

Aproape 70% dintre părinți cred că digitalizarea poate îmbunătăți calitatea educației arată un studiu recent.

Mai precis, două treimi (68%) dintre părinți cred că digitalizarea poate îmbunătăți calitatea educației, iar 27% văd dovezi ”clare” că reforma digitală funcționează în prezent, arată un studiu dat publicității joi de Federația Națională a Părinților – EDUPART.

- Publicitate -

Lasă un comentariu

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

ARTICOLE POPULARE