Termenul “revoluție” este folosit de autoritățile din Valonia, regiunea vorbitoare de limbă franceză din Belgia, pentru a prezenta un plan nou adoptat ce modifică substanțal anul școlar, începând din 2022-2023. Proiectul, care în esență presupune renunțarea la două săptămâni din vacanța de vară și extinderea cu câte o săptămână a vacanțelor de mijloc de semestru, anume cele din toamnă și primăvară, a fost decis în mai a.c. și prezentat luna aceasta pe platforma Eurydice a Comisiei Europene. Anunțul precizează că această schimbare presupune o serie de altele ce afectează întreaga societate, de la piața muncii la turism și transporturi.
Potrivit hotărârii autorităților din Comunitatea Franceză din Belgia – unde sistemul federal prevede sisteme diferite de învățământ în comunitățile vorbitoare de limbă franceză, olandeză, respectiv germană – revizuirea structurii anului școlar va fi făcută pentru toate ciclurile și tipurile de învățământ, începând din 2022. Modelul urmat, numit “7+2”, presupune alternarea a 7 săptămâni de cursuri cu 2 săptămâni de vacanță. Astfel, se lungesc cu câte o săptămână vacantele din toamnă și primăvară – care, în anul 2020-2021, au fost extinse într-un mod similar, ca măsură de combatere a epidemiei Covid-19.
Vezi și Școala pe plajă în Murcia, Spania
Aceleași schimbări presupun o scurtare a vacanței de vară, care se reduce, astfel cu două săptămâni. Drept urmare, anul 2022-2023 va începe în ultima zi de luni din august și se termină în prima zi de vineri din iulie.
- Ca referință, actualul an școlar belgian a avut circa 180 de zile, cu aproape trei săptămâni mai mult decât cel din România.
Autoritățile Comunității Franceze din Belgia precizează că noua organizare a fost luată în baza argumentelor formulate de experți în cronobiologie și pedagogie, potrivit cărora vacanțele de vară, așa cum sunt acum sunt prea lungi pentru elevi, care se distanțează de mediul școlar și de învățare. Aceiași specialiști indică, pe de altă parte, că vacanțele de doar o săptămână folosite până acum toamna și primăvara erau prea scurte pentru a permite elevilor să “respire”. Noua organizare, spun ei, are drept scop să întărească bunăstarea copiilor și condițiile de învățare.
Pentru a putea pune în practică noua structură a anului școlar, autoritățile urmează să pună la punct, în următoarele luni, planuri care să asiste societatea, companiile și autoritățile, având în vedere impactul pe care schimbarea îl are asupra sistemului educațional, organizării muncii în companii, transportului public, sectorului turistic etc…
Sursa: edupedu.ro
[…] “Revoluție” în structura anului școlar din regiunea valonă din Belgia […]