Recunoașterea practicii elevilor din liceele pedagogice: O cerință esențială pentru nivelul universitar

0

Dorin Lobonț, directorul Colegiului Național Pedagogic „Mihai Eminescu” din Târgu Mureș, a adresat o solicitare ministrului Educației, cerând recunoașterea practicii elevilor liceelor pedagogice la nivel universitar.

În replică, Ligia Deca a menționat că „mi s-a comunicat că există o problemă de recunoaștere a diplomelor românești în afara granițelor, inclusiv în cadrul Uniunii Europene”. Aceste declarații au fost făcute în cadrul unei ședințe cu directorii școlilor din județul Mureș.

Recunoașterea practicii elevilor din liceele pedagogice

Dorin Lobonț: „Fiind director de liceu pedagogic, doresc să vă reamintesc că elevele noastre efectuează cam 600 de ore de practică pedagogică, în cei 4 ani școlari. Enorm. La școala de șoferi îți trebuie 40. Ca să fii aviator îți trebuie câteva sute. Inevitabil, în cele 600 de ore ceva se prinde, ceva din tactul pedagogic și didactic. Și atunci mă gândesc că ar fi necesară o normă legislativă prin care această practică pedagogică să fie recunoscută la nivel universitar. Sunt mulți profesori-directori în sală care, probabil, au fost absolvenți de liceu pedagogic. Știm că, în facultăți, practica nu atinge 100 de ore într-un ciclu universitar. Oare nu s-ar putea sprijini acest lucru, știu că există autonomie universitară, astfel încât să valoreze ceva, pentru că statul român cheltuie destul de mulți bani pe învățământul vocațional.”

Ligia Deca: „Apropo de învățământul pedagogic, să știți că am pus și eu exact întrebarea dvs: dacă facem acest număr mare de ore de practică, oare n-am putea să recunoaștem și în învățământul superior? Mi s-a spus că ar fi o problemă de recunoaștere a diplomelor românești în afara granițelor, adică în interiorul Uniunii Europene, pentru că am recunoaște o practică care se bazează pe competențe de învățământ secundar superior, adică de liceu, cu o practică care ar trebui să operaționalizeze cunoștințe teoretice de învățământ superior.

Descoperă și: Petrache Poenaru – inginer, pedagog și inventator

Amânarea acestei paralele a fost susținută de un argument specific. Îmi dau seama că există o excepție, cred, pentru asistenții medicali, și am afirmat că voi investiga această excepție pentru a vedea dacă nu am putea extinde această abordare și în cazul rutelor vocaționale pe care le-am dezvoltat, inclusiv cu licența didactică, și cu celelalte aspecte reglementate de legea învățământului preuniversitar. Scopul este de a aduce o anumită flexibilitate în acest proces.

Este un subiect pe care suntem activi, mai ales că suntem în plin proces de construire a noii cariere didactice, cu standarde bine definite și cu etape clare de progres în carieră. Avem nevoie de expertiza liceelor pedagogice în acest proces, deoarece acestea reprezintă o resursă valoroasă, cu o tradiție bogată. Este important să nu pierdem această experiență și să lucrăm împreună pentru a o valorifica în mod corespunzător.

Află de pe Edupedu ce prevede legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here