LEADERS Explore – primul program de educație nonformală care vine în completarea celor 4 ani de liceu

1

Programul LEADERS Explore pentru elevi este primul program de educație care completează experiența elevilor de liceu de 4 ani (9 luni/ clasă) de școală în sistem formal, cu încă un an (9 luni/ o clasă) de școală în sistem nonformal utilizând comunitatea în calitate de cadru de învățare. Anul 2018 a adus și primele aprecieri ale programului, fiind recunoscut de Ministerul Educației Naționale și nominalizat la Gala Societății Civile, Categoria Educație, și la Emerging Europe Awards, unde au obținut premiul Young Empowerment Initiative of the Year.

Fundația LEADERS s-a constituit în anul 2000 și și-a asumat misiunea de a identifica lideri autentici, dar și de a responsabiliza viitoarea generație de lideri, promovând un model de leadership în care schimbarea începe de jos. Declanșează potențialul tinerilor și formează lideri vizionari, responsabili și curajoși. Programele sunt practice și croite pe fiecare nivel de dezvoltare.

Stilurile de comunicare

LEADERS Explore începe cu Sesiunea 1 de explorare, în care participanții descoperă stilurile de comunicare, își descoperă propriul stil și pe cel al colegilor și necunoscuților, prin intermediul unor proiecte practice, precum susținerea unor interviuri cu cetățeni aleși aleatoriu, pe stradă. După această sesiune, are loc întâlnirea cu părinții, cu rolul implicării acestora în calitate de parteneri în procesul de dezvoltare a copiilor și, totodată, expunerea provocărilor în relația părinte – adolescent.

Între prima și a doua sesiune de training se organizează așa zisele „activități punte”, care presupun întâlniri de grup în care tinerii trebuie să constate nevoile grupului și să vină cu idei de proiecte, și întâlnire cu un lider de comunitate.

Valorile personale și lucrul în echipă

Sesiunea a doua de explorare se axează pe valorile personale și lucrul în echipă. Participanții au înțeles printr-un joc creat special pentru programul LEADERS cum funcționează o comunitate, care sunt rolurile de decizie și de acțiune în comunitate, care e rolul tinerilor și cum se pot implica în calitate de cetățeni activi. După această sesiune, participanții au ales împreună o cauză din comunitatea lor în care s-au implicat activ, timp în care au fost supravegheați și coordonați de echipa de facilitatori LEADERS. Prin puterea exemplului, Fundația LEADERS își dorește să înceapă o serie de schimbări mici și implicări, care să continue cu efectul unui bulgăre de zăpadă.

Proiecte sociale organizate de elevi

Între sesiunea a doua și a treia, participanții au organizat, împărțiți pe echipe, patru proiecte denumite „Cartea umană”, axat pe interacțiunea umană și dezvoltarea prieteniilor cu oameni noi, necunoscuți, „Discover yourself”, care abordează dilema vocației, un subiect de interes în perioada liceului, „Verde la explorare”, care constă într-un curs de vorbit în public pentru elevii de gimnaziu, și „Înfrumusețarea orașului”, care cuprinde mai multe subproiecte printre care se regăsesc scări pictate curcubeu, ca un pian sau cu citate motivaționale, zone de relaxare frumos pictate, precum și un parc dedicat sportului, cu aparate de gimnastică și forță. Proiectul e în proces de aprobare, iar exploratorii așteaptă cu nerăbdare să se apuce de treabă odată ce primesc aprobarea din partea primăriei.

Planul de carieră și viitor

Sesiunea a treia de explorare a fost axată pe planul de carieră și viitor. În prima parte s-a evaluat implementarea proiectelor și s-a oferit feedback la nivel de echipă. Elevii și-au descoperit valorile personale și cum le influențează acestea alegerile și, implicit, viitorul. În etapa aceasta ei au realizat designul revistei pe a cărei copertă vor apărea peste 20 de ani și au discutat despre ea în fața colegilor.

„Activitatea punte” între a treia și a patra sesiune a constat în explorarea carierei prin întâlniri cu profesioniști locali sau naționali, care le-au explicat în ce constă cu adevărat cariera lor.

Discursul public și ceremonia de absolvire

A patra și ultima sesiune de Explore, a constat în jocul de-a audiența și ceremonia de absolvire. Au învățat tehnicile și strategiile pentru un discurs public reușit. În cadrul ceremoniei s-a reunit întreaga comunitate.

Fiecare explorator a completat chestionarul de orientare în carieră, dezvoltat de Great People Inside. În urma chestionarului, fiecare elev a primit un raport de evaluare al intereselor vocaționale, un instrument util care contribuie la luarea unei decizii satisfăcătoare în privința carierei. În continuarea raportului, fiecărui explorator i s-au prezentat profesii potrivite pentru el.

LEADERS Explore a presupus muncă în echipă, iar succesul acestei ediții de educație non-formală se datorează implicării membrilor din comunitate: LEMET, Ioana Bumbacea, Consilier Primar – Primăria Municipiului Câmpina, Consiliul profesoral al Colegiului Național „Nicolae Grigorescu”, Consiliul profesoral al Grupului Școlar Forestier Câmpina și Consiliul profesoral al Liceului Tehnologic Energetic Câmpina.

LEADERS Explore 2018 în cifre

• 300 de liceeni prezenți în caravana de promovare
• 67 de aplicații pentru unul dintre cele 25 de burse de participare în program
• 20 de liceeni au obținut certificarea LEADERS Explore
• 300 de beneficiari indirecți
• 3 proiecte sociale dezvoltate în cadrul programului
• Caravana de promovare a ajuns în cinci licee din oraș

un comentariu

  1. […] Programul LEADERS Explore pentru elevi este primul program de educație care completează experiența elevilor de liceu de 4 ani (9 luni/ clasă) de școală în sistem formal, cu încă un an (9 luni/ o clasă) de școală în sistem nonformal utilizând comunitatea în calitate de… Cititi mai multe aici: LEADERS Explore – primul program de educație nonformală care vine în completarea celor 4 ani de… […]

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here