(In)Eficiența temelor pentru acasă

0

Tema reprezintă o sarcină încredinţată elevilor de profesorii de la şcoală, cu scopul de a fi realizată în timpul orelor din afara programului școlar.

Scopul temei pentru acasă este consolidarea achiziţiilor prin aplicarea cunoştinţelor dobândite de elevi în timpul orelor de curs. Teortetic, până aici, pare corect.

Dacă nu-mi este dor de anii copilăriei, singurul motiv ar fi momentul în care trebuia să mă apuc de efectuarea temelor pentru a doua zi.

De ce trebuia ca temele să-mi scurteze mie din timpul liber? Ce, nu aveam altceva mai bun de facut? Răspunsul este nu. De ce? Pentru că elevii anilor ’90 nu beneficiau de o tehnologie atât de avansată ca cea din zilele noastre ( Facebook, WhatsApp, Messenger, Games, etc.), care să-i plaseze într-o lume virtuală, devoratoare de creier și născătoare de irealitate, departe de temele „grele și nesuferite”.

Citiți și Copiii educaţi acasă

„Societatea cere copiilor performanță, sunt evaluați prin note, elevii doresc performanță, astfel, temele pentru acasă reprezintă o unealtă logică de creștere a performanțelor.

Pentru a obține rezultate tot mai bune și pentru a-i motiva, copiii au nevoie de încurajări permanente și feedback pozitiv din partea profesorilor și a părinților.

Criticile și acuzațiile blochează și tensionează relațiile dintre elevi și părinți sau profesori.

Elevii, mai ales cei mici, au nevoie de multă repetiție și exercițiu pentru a învăța un comportament. Necesitatea temelor este, în acest sens, benefică.

Comportamentele învățării se construiesc prin repetare”, afirmă psihologul Maria Verdi, directorul Centrului ReCreation Life.

Timpul liber dedicat temelor

Eu consider că elevii nu ar trebui să petreacă mai mult de două ore în fiecare zi, făcându-și temele acasă.

Nu este necesar să se efectueze teme cantitativ, ci în mod calitativ, în ideea de a educa o disciplină de muncă și de a deveni autonom, de a ajunge să înveți singur.

Deși temele pentru acasă au rolul de a-l ajuta pe elev să înțeleagă mai bine lecțiile predate în clasă, totuși acest lucru nu garantează succesul, pentru că unele dintre acestea sunt destul de dificile.

De cele mai multe ori, copiilor le este greu să rezolve temele pentru acasă, pentru că, fie nu înțeleg cerința problemei, fie nu au înțeles informațiile la școală și atunci nu știu cum să le aplice acasă.

Mai mult decât atât, unele exerciții îi pot pune în dificultate chiar și pe părinți. Astfel, copiii se întorc la școală cu temele neefectuate și este posibil ca profesorii să nu le explice rezolvarea din lipsă de timp. Acesta este un proces lent, dar sigur, care duce, involuntar la o ușoară îndobitocire a elevilor, nu la performanță.

Există materii la care li se cere practic să învețe singuri, iar tema conține termeni și definiții care nu se regăsesc în manual, iar la clasă nu li se predă nimic suplimentar pentru a completa cerința temei.

Înțeleg și sunt de acord cu lucrul suplimentar la materiile de bază (română, matematică), însă azi au teme și tot felul de proiecte aproape la toate materiile.

Sunt zile când elevii lucrează la teme până după ora 21.00, iar dimineața de la 9.00 până la 11.00 tot teme. Acești copii nu mai au copilărie, ușor, ușor, îi transformăm în roboți.

În altă ordine de idei, numărul temelor pentru acasă este prea mare, iar rezolvarea lor le poate ocupa foarte mult copiilor, ceea ce nu este tocmai în regulă dacă aceștia mai au de făcut și alte activități extrașcolare. Totodată, dacă au foarte multe teme de rezolvat acasă, atunci copiii își pot pierde concentrarea, interesul pentru materiile respective, precum și copilăria!

Scris de prof. Sorin Păun

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here