Ecaterina Andronescu nu a apucat să-și pună în aplicare „planul” de reformare în educație

0

Înainte de a fi demisă din funcția de ministru al Educației,  Ecaterina Andronescu a semnat documentul „Plan de acțiune pentru educație 2019-2030”. Noi măsuri ample se doresc a fi implementate în sistemul de învățământ în următorii ani.

Planul conține o serie de obiective strategice şi măsuri de reformare a sistemului de învățământ. Succint, măsurile propuse se concentrează pe revizuirea curriculei, pe introducerea testelor grilă la Bacalaureat şi Evaluare Națională, pe formarea cadrelor didactice şi digitalizarea școlilor. Cu toate acestea, experții în educație atrag atenția că Planul trebuie asumat printr-o decizie politică şi că, deși multe dintre măsurile prezentate sunt eminamente necesare, există puține șanse ca ele să se implementeze într-un timp atât de scurt.

Concret, planul de acțiune este inspirat din viziunea „Educația ne unește”, lansată în martie 2019 şi pe marginea dezbaterilor publice organizate în școlile din ţară. Măsurile şi acțiunile sunt programate pentru perioada 2019-2030, cu termene clare de implementare. Planul este denumit „un program major de reforma strategică în educație şi formare” şi stabilește șase obiective-cheie şi peste 400 de acțiuni şi măsuri adiacente acestora, promițând„crearea, până în anul 2030, a unui serviciu public de educație şi formare care să fie printre primele zece în Europa”, se arată în document.

Citește și Cine e Daniel Breaz, ministrul interimar al Educației

Experții în Educație spun însă că mai sunt pași importanți până la materializarea efectivă a Planului şi că termenele limită cuprinse în document nu sunt realiste.  „România nu duce lipsă de planuri şi măsuri, însă avem nevoie de experți în sistem. Acest Plan trebuie să fie întâi asumat la nivel politic şi apoi poate fi implementat de către Ministerul Educației. Provocarea Ecaterinei Andronescu ar fi să lupte pentru asumarea acestui plan pe care l-a întocmit”, este de părere președinta Federaţiei Coaliţia pentru Educaţie, Daniela Vişoianu.

În plus, unele măsuri există deja în legislație sau au fost deja „tăiate” de pe listă, cum ar fi programul „Merg la şcoală”, prin care fiecare elev ar fi primit vouchere în valoare de 250 lei. „Nu ştim exact cine îşi asumă acest plan în mod real. Este el asumat de noul ministru, de guvern sau de coaliţia de guvernare sau este doar un alt document care arată că „s-a făcut ceva”? În al doilea rând, deşi o bună parte dintre măsuri sunt concrete, utile, multe dintre ele sunt fie deja parte din legislaţia în vigoare (masterul didactic, integrarea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, guvernarea şcolilor) însă ”evitate” de aproape 10 ani sau fie cerute de mult timp de ONG-urile în Educaţie.

Încrederea că se vor implementa toate cele zeci de măsuri propuse începând cu anul 2019 este foarte scăzută”, consideră preşedinta Centrului pentru Politici Educaţionale, Daniela Alexe-Coteţ.   În prezent, Daniel Breaz este noul ministru interimar la Educaţie, după ce Viorica Dăncilă a demis-o pe Ecaterina Andronescu.

Citește mai multe aici

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here