Industria ospitalității și de turism se confruntă cu o criză acută de profesioniști, susțin unii dintre cei mai mari angajatori din domeniu.
Școlile profesionale nu livrează meseriași la capacitatea la care ar putea livra, concluzionează lideri din industria de turism și alimentație.
Citiți și Lăsați titlurile pompoase și orientați-vă către meserii frumoase
“Este păcat că în industria ospitalității, o industrie care are impact imediat și major în viața oamenilor, nu se investește mai mult în formarea personalului.
Această industrie formează, de fapt, un lanț întreg de meserași – de la ospătari, bucătari, până la constructorii de hoteluri.
Din păcate, mulți părinți insistă să-și vadă copiii la facultate, chiar dacă ei știu că nu vor profesa în domeniul respectiv, în loc să-i încurajeze să urmeze o specializare practică”, susține Cristian Cristea, Training Manager City Grill.
Școlile profesionale ar putea fi din nou la mare căutare, iar industria pe o pantă ascendentă, dacă unitățile de învățământ ar întruni câteva criterii minime: dacă ar atrage profesori buni, cărora să le pese, profesioniști din domeniul privat care să predea multe cursuri practice și dacă ar avea dotările necesare pentru ca elevii să poată face practică relevantă pentru specializarea aleasă.
“Cred că am trecut de criza acută și am ajuns la ultra-criză în ceea ce privește meseriașii din domeniu.
Oamenii pleacă mult afară, îi încurajăm să experimenteze, dar ne dorim să se întoarcă în țară și să creștem și noi gradul de servicii.
Angajatorii duc lipsă de oameni, iar skill-urile cu care tinerii ies de pe băncile școlilor nu sunt la nivelul așteptat de ei.
Dacă angajatorii ar fi uniți, dacă ar forma organizații specifice industriei în care activează, cred că ar putea înainta propuneri de parteneriat pentru școlile profesionale.
Pe de altă parte și școlile profesionale trebuie să aibă bunăvoința de a integra o curriculă actuală pentru meseriile respective.
Da, se tot vorbește despre o reformă a școlilor profesionale pentru că ele pot livra mult mai mult decât oferă la ora actuală”, susține Alexandra Copos, Președintele Boardului de Administrație Ana Pan şi Ana Hotels.
Atitudinea pozitivă este principalul criteriu de angajare
Reprezentanții industriei ospitalității adaugă că primul criteriu de care țin cont la angajare este atitudinea pozitivă, alături de responsabilitate, și mai puțin experiența în domeniu, dat fiind faptul că școlile profesionale duc lipsă de ateliere practică în care aceștia să se formeze la cerințele pieței.
Prezent în Tabăra Meseriașilor, managerul City Grill le-a prezentat elevilor avantajele de a lucra în industria ospitalității, supranumită și “Industria Zâmbetului”, și a fost suprins să vadă câtă voință de lucru au tinerii meseriași ai României, în ciuda faptului că nu li se acordă multe oportunități de a practica domeniul ales.
“Tabăra Meseriașilor este o inițiativă care trebuie continuată și multiplicată în toate domeniile”, adaugă managerul City Grill.
“Este uimitor cu câtă pasiune și entuziam lucrează meseriașii la atelierele din tabără. Iar asta arată că ei duc lipsă de practică la școală și de mentori care să îi îndrume în domeniul ales”, mai spune Alexandra Copos.