duminică, 17 august 2025

CELE MAI CITITE

Noul Cod CNA a intrat în vigoare: reguli mai clare privind dezinformarea, protecția minorilor și conținutul online

Începând cu 7 august, a intrat în vigoare Noul Cod de Reglementare a Conținutului Audiovizual, adoptat de Consiliul Național al Audiovizualului (CNA). Modificările aduc legislația în pas cu transformările din spațiul digital și social, în contextul extinderii competențelor CNA ca urmare a transpunerii Directivei europene (UE) 2018/1808.

Codul se aplică atât televiziunilor și posturilor radio, cât și serviciilor video la cerere (video-on-demand) și platformelor de partajare video aflate sub jurisdicția României. Scopul este asigurarea unui cadru coerent de reglementare, care oferă un nivel echivalent de protecție, indiferent de mediul de difuzare.

Definirea clară a conceptelor și protecția sporită a minorilor

Documentul introduce definiții pentru termeni precum:

  • Dezinformare: informații false răspândite cu intenție și impact negativ;
  • Informare incorectă: erori neintenționate, dar cu efecte dăunătoare;
  • Conținut ilegal: instigare la ură, terorism, pornografia infantilă etc.;
  • Creator de conținut: persoană responsabilă editorial pentru ceea ce publică online;
  • Conținut dăunător: materiale ce pot induce frică, teroare sau violență gratuită.

În același timp, sunt consolidate măsurile privind protecția minorilor. CNA impune restricții suplimentare în privința difuzării imaginilor sau declarațiilor minorilor în contexte sensibile și stabilește condiții clare pentru participarea acestora în programe media. Conținutul cu potențial nociv trebuie etichetat explicit, prin mesaje precum:
„Atenție! Acest material poate afecta dezvoltarea minorilor”
„Informațiile din acest program nu au bază științifică”
„Acest program este o ficțiune” (în cazul reality show-urilor).

Acces pentru persoane cu dizabilități și reglementări mai stricte pentru reclame

Toți furnizorii de servicii media au obligația să îmbunătățească, treptat, accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilități prin introducerea de subtitrări, interpretare în limbaj mimico-gestual sau descriere audio.

- Publicitate -

Vezi și USR acuză presiuni la CNATDCU pentru nediscutarea tezei de doctorat a lui Lucian Bode

Publicitatea pentru jocuri de noroc și suplimente alimentare este vizată de reguli mai stricte. Promovarea către minori este interzisă, sunt impuse restricții orare, iar suplimentele alimentare nu mai pot fi prezentate ca alternative la tratamentele medicale.

Combaterea dezinformării și încurajarea conținutului local

Codul introduce mecanisme clare de sancționare a conținutului de tip dezinformare, fără a restrânge libertatea de exprimare. Totodată, serviciile video on demand sunt obligate să promoveze producțiile locale și diversitatea culturală.

Sunt recunoscute ca formă distinctă de comunicare mesajele de interes public, cum ar fi campaniile de prevenire a discursului instigator la ură, informările despre consumul de droguri în rândul minorilor sau sistemul de alertă „răpire minor”.

Parteneriate pentru auto-reglementare și responsabilizare

Codul creează premise pentru parteneriate între CNA, platformele media, creatorii de conținut și societatea civilă, în vederea stabilirii unor mecanisme moderne de auto-reglementare asistată.

- Publicitate -

Vezi și: Mihnea Costoiu, rectorul Universității Politehnica București: ”CNATDCU e o instituție înființată în anii ‘50”

Potrivit CNA, „noul Cod nu restrânge libertatea de exprimare, ci oferă mecanisme clare pentru a o proteja de abuzuri și derapaje. Este un instrument prin care instituția pune ordine acolo unde riscurile informaționale scapă de sub control – fie că vorbim de conținut online, platforme video sau televiziune”.

- Publicitate -

Lasă un comentariu

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

ARTICOLE POPULARE