Un studiu realizat de Fundația World Vision România dezvăluie o realitate îngrijorătoare: jumătate dintre copiii români consideră că adulții nu îi ascultă atunci când se iau decizii care îi afectează direct.
De asemenea, peste 40% dintre elevi afirmă că profesorii nu le cer părerea cu privire la predare și evaluare. În acest context, noile planuri-cadru pentru învățământul liceal, aflate în dezbatere publică, își propun să ofere elevilor mai multă autonomie și flexibilitate în educație.
Copiii români se simt ignorați de adulți. Un studiu arată că jumătate dintre ei nu sunt ascultați în decizii
Ministerul Educației și Cercetării propune modificări pentru a adapta sistemul educațional la nevoile actuale ale elevilor. Una dintre principalele schimbări este introducerea curriculumului la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ), care va reprezenta 15% din totalul materiei studiate.
Această măsură înlocuiește curriculumul la decizia școlii, oferindu-le liceenilor mai multă libertate în alegerea disciplinelor opționale, în funcție de interesele și planurile lor de carieră.
Reprezentanții World Vision România consideră că această măsură va contribui la dezvoltarea personală a elevilor și la o mai bună integrare a acestora pe piața muncii. Flexibilizarea conținutului educațional este o practică aplicată cu succes în alte sisteme de învățământ internaționale, iar adaptarea sa în România este văzută ca un pas necesar pentru modernizarea educației.
Elevii își doresc mai multă autonomie, dar se tem de lipsa resurselor
Membrii Consiliului Consultativ al Copiilor din cadrul World Vision România apreciază introducerea curriculumului la decizia elevului, considerând că această măsură va sprijini dezvoltarea și autonomia lor în liceu. Totuși, ei sunt preocupați de modul în care școlile vor putea implementa aceste schimbări, mai ales în mediul rural.
„Considerăm că această îngrijorare este cauzată, în principal, de faptul că în clase elevii nu sunt, în general, în centrul procesului de educație, iar încrederea lor în instituții este extrem de scăzută: peste 60% din tineri nu au încredere în instituțiile statului, iar 90% spun că politicienii mint”, arată studiul citat.
De asemenea, există temeri legate de lipsa cadrelor didactice specializate pentru a preda materiile opționale propuse.