vineri, 28 noiembrie 2025

CELE MAI CITITE

Daniel David: De ce integrarea Educației și Cercetării în Strategia Națională de Apărare este fundamentală

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a subliniat că integrarea Educației și a Cercetării (Științei) în Strategia Națională de Apărare a Țării (SNAT) pentru perioada 2025-2030 este o măsură fundamentală pentru dezvoltarea unei societăți bazate pe cunoaștere și pentru asigurarea securității naționale pe termen lung.

Potrivit declarațiilor sale, incluziunea acestor domenii în SNAT nu este o simplă formalitate, ci o recunoaștere strategică a faptului că forța unei națiuni moderne depinde direct de calitatea capitalului uman și de capacitatea de a genera cunoaștere.

Analfabetismul funcțional, risc de securitate națională

Reformă rurală în educație: Daniel David propune „modele flexibile” pentru școli în mediul rural

Una dintre cele mai puternice idei promovate de Ministrul David este aceea că analfabetismul funcțional nu este doar o problemă socială sau educațională, ci reprezintă un risc de securitate națională.

- Publicitate -

Analfabetismul funcțional se referă la incapacitatea cetățenilor de a utiliza eficient competențele-cheie dobândite (citit, scris, calculat) în viața cotidiană. Acest deficit face ca o parte semnificativă a populației să fie vulnerabilă în fața:

  • Manipulărilor și a dezinformării agresive.

  • Pseudoștiinței și a teoriilor conspirației.

  • Integrării ineficiente pe piața muncii și în societate.

Prin includerea acestor riscuri în strategia de apărare, Ministerul Educației și-a focalizat o mare parte din resurse pe lupta împotriva acestui fenomen, atât direct (prin programe de învățare remedială), cât și indirect (prin reforme curriculare menite să întărească gândirea critică și calitatea educației).

- Publicitate -

Colonie științifică vs. Societate bazată pe cunoaștere

Viziunea strategică a Ministrului David subliniază rolul dual, dar complementar, al educației și cercetării:

  1. Fără Cercetare: „fără cercetare devenim o colonie științifică/tehnologică!”. Cercetarea-dezvoltarea-inovarea (CDI) este motorul care generează cunoașterea și autonomia tehnologică.

  2. Fără Educație: „fără educație devenim o civilizație eșuată sub obscurantism!”. Educația diseminează cunoașterea generată de CDI, fiind antidotul la atacurile pseudoștiinței și baza democrației.

Astfel, prin integrarea lor în SNAT 2025-2030, Educația și Cercetarea nu mai sunt privite ca domenii secundare, ci ca piloni centrali ai rezilienței naționale. Lupta împotriva analfabetismului funcțional și investiția în cercetare devin, în acest context, priorități strategice de rang înalt, esențiale pentru transformarea României într-o societate modernă, bazată pe cunoaștere.

- Publicitate -

Lasă un comentariu

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

ARTICOLE POPULARE