Slovacia face un pas important către modernizarea sistemului de învățământ prin integrarea tehnologiilor emergente. La începutul acestui an școlar, autoritățile slovace au adoptat un plan de folosire responsabilă a inteligenței artificiale în educație, document care urmează să fie pus în aplicare din anul școlar 2026-2027, potrivit unei prezentări publicate pe platforma europeană Eurydice.
Slovacia adoptă un plan național pentru folosirea responsabilă a inteligenței artificiale în educație
Scopul acestui plan este de a pregăti elevii, profesorii și instituțiile de învățământ pentru o lume în care inteligența artificială (IA) devine o parte esențială a vieții cotidiene.
Un plan educațional pentru viitorul digital
Planul național, care acoperă perioada 2025-2027, prevede actualizarea programei școlare la nivelul ciclurilor primar și gimnazial. Noile programe vor include elemente de inteligență artificială în educație, pentru ca elevii să înțeleagă principiile de funcționare ale acestor tehnologii și să învețe cum să le folosească în mod eficient, etic și responsabil.
Documentul este construit în jurul a patru principii esențiale – accesibilitate, egalitate, calitate și siguranță – și cuprinde cinci inițiative principale ce vor ghida implementarea la nivel național.
Cele cinci direcții-cheie ale planului pentru IA în educație
IA în școli
– Introducerea programelor de pregătire pentru elevi din școala primară și gimnazială;
– Dezvoltarea capacităților de formare în domeniul IA la nivelul universitar.IA pentru toți
– Asigurarea accesului egal la instrumente și platforme IA de calitate pentru elevi, studenți și profesori;
– Crearea unui cadru unitar de integrare a acestor instrumente în procesul educațional.Sprijin pentru profesori
– Formarea cadrelor didactice în utilizarea IA pentru reducerea poverii administrative, sprijinirea învățării adaptive și stimularea inovației în predare;
– Crearea unor mecanisme de feedback automat care să îmbunătățească rezultatele elevilor.Management educațional mai bun
– Folosirea inteligenței artificiale pentru modernizarea guvernanței educaționale și automatizarea proceselor;
– Utilizarea datelor în mod eficient pentru decizii de politică educațională și o mai bună alocare a resurselor.Inovații bazate pe IA
– Dezvoltarea unui ecosistem de inovație educațională, care să stimuleze apariția de instrumente și aplicații inteligente;
– Adaptarea continuă a sistemului educațional la schimbările tehnologice.- Publicitate -
Formare continuă și colaborare între cadrele didactice
Pentru a susține implementarea planului, autoritățile slovace vor elabora noi metodologii de predare și programe de formare pentru profesori, axate pe competențe digitale și pe utilizarea responsabilă a inteligenței artificiale.
Totodată, va fi creat un spațiu colaborativ online, unde profesorii vor putea împărtăși bune practici, resurse și experiențe din procesul de predare asistat de tehnologie.
Centre de Competență în Inteligență Artificială – legătura dintre educație, cercetare și industrie
În perioada 2026-2029, Slovacia intenționează să înființeze, cu sprijinul Ministerului Educației, mai multe Centre de Competență în IA în cadrul universităților. Aceste centre vor avea rolul de a:
- susține cercetarea aplicată în domeniul inteligenței artificiale;
- stimula dezvoltarea de soluții educaționale inteligente;
- conecta mediul academic cu sectorul economic și societatea;
- promova utilizarea etică și sustenabilă a tehnologiilor IA în educație.
Prin adoptarea acestui plan național pentru folosirea responsabilă a inteligenței artificiale în educație, Slovacia devine una dintre primele țări europene care abordează strategic integrarea IA în școli. Măsurile propuse pun accent pe formarea profesorilor, dezvoltarea competențelor digitale și crearea unei culturi educaționale bazate pe inovație și responsabilitate.
Acest model ar putea deveni o sursă de inspirație și pentru alte sisteme educaționale europene, aflate în plin proces de digitalizare a educației și adaptare la noile realități tehnologice.






