Metodologia de organizare și desfășurare a Evaluărilor naționale pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2025 – 2026 a fost aprobată prin ordin de ministru și aduce două noutăți majore, potrivit Ministerului Educației și Cercetării (MEC).
Accent pe aplicarea cunoștințelor în viața reală
Față de anii anteriori, sarcinile de evaluare și itemii testelor vor pune accent pe aspecte concrete – cunoștințe, deprinderi, atitudini și valori – cu aplicabilitate directă în viața de zi cu zi a elevilor. Totodată, metodologia permite extinderea competențelor evaluate, pentru o mai mare relevanță curriculară.
Evaluări cu rol formativ și implicarea părinților
Potrivit MEC, rolul formativ al acestor evaluări este consolidat, prin impactul asupra școlii și prin accentul pus pe educația personalizată la nivelul fiecărui copil. Rezultatele vor fi analizate inclusiv împreună cu părinții, pentru o înțelegere mai amplă a progresului școlar.
Pilotarea competențelor de alfabetizare funcțională
În anul școlar 2025 – 2026, în cadrul Evaluărilor naționale, vor fi pilotați itemi care vizează competențe de alfabetizare funcțională cu aplicații practice, inclusiv din alte arii curriculare. Ministerul precizează că aceste evaluări vor urmări mobilizarea cunoștințelor în situații-problemă, formularea de opinii și argumentarea lor, dar și antrenarea gândirii critice.
Obiective pe termen lung
Conform Ministerului Educației, noua abordare urmărește nu doar îmbunătățirea performanțelor la studiile comparative internaționale (OECD-PISA, IEA-TIMSS, IEA-PIRLS), ci și dezvoltarea responsabilității elevilor pentru propria învățare.
Evaluările vizează conștientizarea punctelor tari și a celor care necesită efort suplimentar, cultivarea principiului învățării pe tot parcursul vieții și orientarea către carieră.
Calendarul probelor în 2025
Clasa a II-a:
- 12 mai – proba scrisă la Limbă și comunicare (română) și, pentru minorități, la Limba maternă
- 13 mai – proba de citit la Limba română și, pentru minorități, la Limba maternă
- 14 mai – Matematică și Explorarea mediului
- 15 mai – Limbă și comunicare – scris-citit (română pentru minorități)
Clasa a IV-a:
- 19 mai – Limbă și comunicare (română/română pentru minorități)
- 20 mai – Matematică și Științe ale naturii
- 21 mai – Limbă maternă (pentru elevii din minorități)
Clasa a VI-a:
- 26 mai – Limbă și comunicare (română/română pentru minorități)
- 27 mai – Matematică și Științe
- 28 mai – Comunicare în Limba maternă (pentru minorități)