Potrivit celei mai recente analize prezentate de ParentED Fest 2025, elevii români din învățământul primar alocă 46% din timpul școlii materiilor fundamentale – matematică, citire, scriere și literatură. Această pondere este mai mare decât media OECD, de 41%. La gimnaziu, procentul scade la 29% în România, comparativ cu 27% – media OECD.
Elevii români și timpul petrecut la școală: date comparative OECD
Această concentrare pe disciplinele de bază se face adesea în detrimentul disciplinelor complementare – informatică, științele naturii, limbi străine și arte – care primesc mai puțin timp decât în alte țări europene.
Orele obligatorii: România sub media europeană
Elevii români din ciclul primar au doar 540 de ore obligatorii anual, cu 33% mai puțin decât media OECD, de 804 ore. Mai puține ore decât România au doar Bulgaria (507 ore/an) și Croația (473 ore/an). În schimb, țări precum Danemarca (1000 ore/an), Olanda (940 ore/an), Luxemburg (927 ore/an) și Italia (917 ore/an) conduc topul European.
Vacanțe școlare mai lungi decât media europeană
În România, vacanțele școlare cumulează 16,6 săptămâni pe an, cu aproape trei săptămâni mai mult decât media OECD de 13,5 săptămâni. Cele mai lungi vacanțe se înregistrează în Letonia și Lituania – 17 săptămâni, iar cele mai scurte în Danemarca (10,6 săptămâni), Olanda (11 săptămâni) și Norvegia (11,4 săptămâni).
Echilibrul între cunoștințele academice și dezvoltarea socio-emoțională
Concentrarea mare pe materiile fundamentale ridică întrebări legate de educația holistică: „Dacă nu lăsăm loc pentru dezvoltarea creativității, gândirii critice și abilităților socio-emoționale, riscăm să formăm adulți competenți tehnic, dar copleșiți emoțional”, explică Diana Balan, fondatorul ParentED Fest.
Dr. Daniel Siegel, expert în neuroștiința relațională, subliniază importanța dezvoltării conexiunilor cerebrale pentru abilități ce contribuie la relații sănătoase și echilibru emoțional.