Care sunt motivele pentru care tinerii renunță la facultate?

0

Abandonul școlar nu se regăsește numai în situația școlilor gimnaziale sau liceale. Foarte mulţi tineri care se înmatriculează la facultate, renunţă, ulterior, la studii, iar de multe ori, acest lucru se întâmplă chiar din primul an universitar.

Ce-i determină pe tineri să renunţe la visul de a avea o carieră de succes, un loc de muncă bine plătit şi respectat?

Motivele sunt diverse de la caz la caz. Unii dintre tineri provin din familii sărace, iar pentru că părinţii nu îi pot susţine pe perioada facultăţii, aceștia sunt nevoiți să se angajeaze, rămânând fără prea mult timp pentru învățat. Ajung să îşi abandoneze studiile, în favoarea salariului primit pentru munca prestată.

„Colega mea de cameră, din cămin, a început, iniţial, cu câteva ore, un program redus, care-i permitea să mai treacă şi pe la cursuri. La numai trei luni de când a început să muncească, şefii i-au propus un venit mai mare, banii au tentat-o şi a renunţat la şcoală”, a declarat o tânără studentă.

Citește și Românii din Diaspora pot vota pentru prezidențiale de acasă

Situaţia relatată este foarte des întâlnită în mediul universitar constănţean. Andreea C. şi-a retras, de curând, actele de la secretariatul facultăţii la care fusese admisă, pentru că şi-a găsit un post de recepţioneră, la un hotel care este deschis tot timpului anului. „Lucrez în ture, este adevărat, dar sunt prea obosită ca să mai merg şi la facultate. Deocamdată, am ales să nu mai depind de nimeni financiar. Totuşi, sper să îmi reiau studiile la un moment dat”, a declarat cu regrete fata.  Alţii, în schimb, abandonează studiile pentru că îşi dau seama că şi-au ales un domeniu greşit, care nu îi reprezintă. Un motiv important este, însă, legat de faptul că mulţi dintre cei care au fost admişi la studiile de licenţă nu fac faţă, efectiv, cerinţelor profesorilor şi ritmului în care merg ceilalţi colegi din an.

Nivelul slab de pregătire îi face să renunțe

Care este rata de abandon şi ce se poate face? Profesorul universitar dr. Carmen Elena Maftei, prorectorul responsabil cu educaţia, asigurarea calităţii şi marketing‐ul instituţional, la Universitatea „Ovidius”a fost deschis să explice problematica acestui subiect. Cadrul didactic a recunoscut că problema abandonului este întâlnită la toate facultăţile din cadrul instituţiei de învăţământ şi se situează în jur de 15%. Ea este de părere că nivelul unora dintre studenţi este mai slab şi decid să nu mai continue studiile. Tocmai de aceea, ea consideră că poate ar trebui ca la liceu să avem un alt sistem de predare şi evaluare, unul mai interactiv pentru tineri. „Trebuie umplute nişte goluri care sunt la nivelul anilor de liceu. Trebuie să se întâmple ceva…”, a declarat pentru „Cuget Liber”, protectorul.

Citește și „Fondul gardianului”, soluția școlilor pentru lipsa siguranței elevilor

La rândul său, rectorul Universităţii Maritime din Constanţa (UMC), prof. univ. dr. ing. Cornel Panait a declarat că, la ei, rata de abandon este de 10-12%. „Marea majoritate a celor care renunţă la studii nu reuşesc să promoveze examenele. Ei au un bagaj de cunoştiinţe atât de coborât, încât, indiferent de ceea ce încep nu reuşesc să fie aduşi la un nivel adecvat, pentru a face faţă unui program de studiu. Universitatea noastră pregăteşte ofiţeri, iar aceştia trebuie să aibă un anumit nivel de cunoştiinţe. Desigur, nu toţi fac parte din categoria celor de top, dar intră în categoria celor acceptaţi pentru genul de activitate pe care îl vor desfăşura”, a subliniat rectorul.

Citește și Dezinformarea, extrem de atractivă pentru publicul larg

Aceeaşi situaţie o întâlnim şi la Academia Navală „Mircea cel Bătrân”, dar şi la celelalte universităţi particulare ce funcţionează în municipiul Constanţa.

Majoritatea profesorilor au susținut ideea că cifrele abandonului se datorează, în mare parte, volumului de studiu, studenţii nereuşind întotdeauna să ţină pasul. Printre motive se mai numără şi diferenţele apărute între aşteptările pe care le au studenţii de la o anumită specializare şi ceea ce implică ea, de fapt.

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here