În România, ”țara cea mai religioasă din Europa”, se predau cele mai puține ore de religie

0
elevii

Ora de Religie a fost subiectul unei ample dezbateri în urmă cu un an și ceva. Religia nu mai este materie obligatorie în urma unei decizii a Curții Constituționale, iar participarea la ora de religie se face pe baza unei cereri de înscriere. Cum se procedează în celelalte state ale Uniunii Europene și ce opțiuni au elevii dacă nu se înscriu la ora de religei?

Austria

Educația Religioasă este o disciplină obligatorie, făcând parte din trunchiul comun pentru învățământul primar, secundar și vocațional (6-19 ani) și se predau 2 ore săptămânal.

Părinții sau elevul însuși (dacă are peste 14 ani) are dreptul de a cere o dispensă de la orele de Educație Religioasă și doar în unele landuri elevilor li se oferă alternativa unui curs de Etică.

Belgia

Studiul Religiei face parte din trunchiul comun în toate școlile, atât în ciclul primar, cât și în cel secundar, programele școlare alocând 2 ore pe săptămână acestei discipline.

Se predau ore de religie catolică, protestantă, ortodoxă, anglicană, iudaică și musulmană. Posibilitatea obținerii unei scutiri de la ora de religie există în școlile de stat, iar elevii trebuie să urmeze un curs de Educație Morală.

Germania

Este unul dintre Statele europene în care ora de Religie are un loc bine definit în cadrul sistemului public de învățământ. Constituția țării, adoptată în 1949, garantează Studiul Religiei în trunchiul comun în cadrul învățământului primar și secundar, menționând că acesta trebuie predat ”în acord cu principiile comunităților religioase”.

Curriculum școlar prevede 2 ore de Religie săptămânal.  La cererea părinților sau a elevilor (dacă au peste 14 ani), se poate obține o dispensă pentru ora de religie, care este înlocuită cu o altă disciplină, precum  Filosofie aplicată, Etică, Valori și norme etc. Aproximativ 5% dintre elevi fac uz de acest drept.

Danemarca

Până în 2003, studiul creștinismului era prevăzut chiar în Constituție ca parte integrantă a culturii naționale daneze, iar ora de Religie este obligatorie pentru toate nivelurile de studiu pre-universitar.

Și danezilor li se dă posibilitatea unei dispense de la acest curs, dar nu li se oferă nici o alternativă, tocmai datorită faptului că sunt foarte rare cazurile de utilizare ale acestui drept (sub 1%).

Finlanda

În această țară peste 80% dintre cetățeni sunt membri ai Bisericii Luterane Finlandeze, iar ora de Religie este obligatorie în toate școlile publice, de la clasa a I-a până la a XII-a și se predă o singură oră de religie pe săptămână.

Programa este stabilită confesional, iar alternativa studierii unei discipline laice – Etica seculară – este disponibilă numai elevilor care nu aparțin unui cult sau ai căror cult nu organizează educație religioasă în școala respectivă.

Scopul orei de religie este de a-i familiariza pe elevi cu elementele fundamentale ale propriei credințe religioase, de a le oferi o introducere în studiul celorlalte mari religii ale lumii, precum și de a-i ajuta să înțeleagă dimensiunea istorică, culturală și morală a fenomenului religios.

Citește și: Elevă, pianistă și model pentru o generație

Italia

Ora de Religie este disciplină opțională, iar părinții sau elevii (peste 14 ani) aleg dacă vor sau nu să participe la aceste ore. În jur de 90% dintre elevi participă la ora de religie. Nu există o disciplină alternativă pentru elevii care nu participă.

Suedia

Disciplina Știința Religiei are un statut obligatoriu pentru toți elevii din școlile publice. Nu există posibilitatea obținerii  unei dispense.

Bulgaria

Istoria recentă a prezenței studiului religiei în școlile bulgare stă sub semnul celor peste 50 de ani de propagandă anti-religioasă a regimului dictatorial comunist instalat în anul 1944. Chiar după schimbările politice din 1989, a fost nevoie de aproape un deceniu pentru reintroducerea Studiului Religiei în programa școlară.

În anul 1997 au fost introduse ore de religie pentru ciclul primar, iar în anul următor acestea au fost extinse și la clasele secundare. Ora de religie este programată înainte sau după obiectele din trunchiul comun, iar elevii nu primesc note pentru acestă disciplină de studiu.

Cehia

Republica Cehă este probabil țara în care anii de propagandă antireligioasă au avut cel mai durabil efect, în sensul că astăzi peste 60% dintre cetățeni se declară ca neîmbrățișând vreo credință religioasă. Această tendință este evidentă și în organizarea Studiului Religiei în școlile de stat unde este o disciplină opțională, iar elevii nu primesc note sau calificative. Prezența orei de religie în cadrul școlilor din Cehia este limitată și de numărul mic de profesori disponibili, precum și de slaba pregătire a acestora.

În România, țara în care doar 0,2% dintre cetățeni se declară „fără religie” sau atei, Curtea Constituţională a decis, în 12 noiembrie 2014, că articolul 18, alineatul 2, teza I din Legea educaţiei naţionale este neconstituţional. Articolul prevedea că sunt obligaţi să facă cerere elevii care nu vor să participe la ora de religie. Prin decizia CC a devenit obligatorie cererea celor care vor să studieze această disciplină.

Surse foto: www.radioconstanta.ro

 

 

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here