Ce calitate are aerul pe care îl respiră copiii noștri în clase și câți bani aruncă școala „pe geam”

1
clasă

Elevii  petrec o bună parte din zi la școală, într-o clasă de aproximativ 30 de copii, iar din cauza ventilaţiei defectuoase, gradul de concentraţie a bioxidului de carbon crește foarte mult și randamentul intelectual scade. Care este soluţia într-o astfel de situaţie?

Pe lângă problemele legate de procesul de educație în sine, școlile se confruntă și cu probleme mai tehnice: aerul îmbâcsit din clase care afectează sănătatea copiilor este una dintre ele.

Soluția pe care o oferă sistemul de ventilație Atrea este una care, pe lângă faptul că aerisește încăperea, face asta într-un mod inteligent, fără să se piardă și căldura, astfel reducând costurile de întreținere cu 25%. Cu alte cuvinte, sistemele de ventilație cu recuperare de căldură asigură o aerisire permanentă și controlată a interiorului.

Cum funcționează sistemul de ventilație Atrea?

„Aerul viciat este extras din încăpere prin grile de ventilație, iar căldura acestuia se transferă aerului de afară pe care centrala îl introduce în casă după ce în prealabil îl filtrează. Inovația unui sistem cu recuperare de căldură constă în faptul că cele două fluxuri de aer nu au contact, ci se transferă doar căldura de la unul la altul. Sistemul este util în special iarna când aerul cald și umed este extras din încăpere, iar căldura acestuia  se transferă aerului rece absorbit de afară, încălzindu-l instant” ne explică Dorin Salamac, director general  al Atrea, unul dintre cei mai importanți producători și specialiști de sisteme cu recuperare de căldură care există în acest moment pe piață.

clasă1

La nivel european sistemele de ventilație cu recuperare de căldură sunt implementate pe scară largă. Spre exemplu în Danemarca 96% din clădiri au astfel de sisteme. În țara noastră piața este încă la început, însă crește spectaculos de la an la an.

Sistemele Atrea au fost implementate până acum în două școli din Praga, Republica Cehă.

Câți bani aruncăm pe geam” cu un sistem de ventilație clasic?

Un calcul simplu ne arată cât de eficiente sunt sistemele Atrea în comparație cu sistemele de aeresire clasice în ceea ce privește pierderile de căldură:

Să presupunem că avem o sală de clasă de 8 x 8 m, cu h = 3.5, în care debitul total este de 224 m3/h. La un grad de ocupare al sălii de 7.4 m3 per persoană, într- o sală de clasă de 30 copii, necesarul de aer proaspăt minim este de aproximativ 20 m3/h de copil, deci 600 m3/h. Gradul de concentrație de CO2 în aer este de 500 ppm, iar într-o clasă de 30 de copii ajungem la 1500 ppm. Pentru a coborî nivelul de CO2 trebuie să alimentăm încăperea cu 600 m3/h. Fie o facem prin deschiderea geamului, fie o facem printr-un sistem de ventilare cu recuperare de căldura Atrea, cu o  eficiență de până la 95%.

Avem urmatorul calcul:

Tempepratura exterioară medie iarna = -10 grade

Temperatura  medie în sala de clasă  = + 24 grade

Durata de utilizare a sălilor de clasă =  12 ore pe zi (majoritatea școlilor au program de dimineața și după masă)

Perioada rece a anului =  5 luni =>  105 zile lucrătoare

Volumul de aer circulat = 600 m3/h.

Căldura recuperată pe oră din cei 600 m3/h aer viciat = 6 kW/h x 12 ore pe zi  = 72 kw pe zi x 105 zile = 7 560 kW/an x 0.55 Kw = 4 158 lei.

„Pe an recuperăm aproximativ 4158 lei doar pe o sala de clasă. Ținând cont că într-o școală avem în jur de 50 de clase,  economia anuală este de aproximativ 210000 lei. În momentul de față acești bani se pierd prin energia risipită pe geam.” explică Dorin Salamac.

t costă un sistem de ventilație Atrea și ce soluții de finanțare există?

Un cost aproximativ pentru o soluție Atrea completă poate varia între 3000 și 6000 de euro pentru o sală de clasă. Deci, perioada de amortizare a investiției este între 3 și 6 ani, dacă ar fi să ne raportăm strict la consumul de energie. Dar mai există un cost colateral, care este generat de îmbolnăvirea copiilor: costuri de medicamente pentru copil, după care copilul, fiind bolnav, trebuie să stea acasă împreună cu părintele. Prin urmare părintele nu poate merge la muncă ceea ce generează costuri indirecte în economie care pot fi de marimea a zeci sau sute de milioane de euro anual.

clasă2

Ca metode de finanțare, fondurile europene reprezintă cea mai buna sursă. O altă sursă ar fi bugetul de stat, iar atunci când se face reabilitatea școlilor ar trebui să se țină cont și de acest aspect – calitatea aerului.

„O astfel de soluție ar putea să vină de la companiile care oferă consultanță pe fonduri europene și care sunt obligate să prindă în proiect orice soluție ce ar putea duce către un scoring mai bun al proiectului. De asemenea, sunt proiecte la nivel național de reabilitare a școlilor, însă nu se ține cont de nevoia de aer proaspat”, spune directorul general al Atrea.

Întrebat dacă Atrea ar putea să  ofere anumite reduceri pentru școli, răspunsul celor de la Atrea este unul optimist: „Cred că am putea discuta de o campanie prin care am putea facilita achiziționarea unităților de aer pentru primele, să zicem, 5 clase, în școli diferite, unde vom monitoriza funcționarea aparatelor și nivelul de performanță al copiilor în funcțăe de concentrația de CO2 în clasă”, precizează Dorin Salamac.

 

un comentariu

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here